perjantai 24. toukokuuta 2013

Manhwa ei siis manga vaan manhwa :_:

Tervehdys blogilaiset!

Kohta alkaa kesäloma olla aluillaan ja varmasti moni lukee mangaa myös silloin jookos hei? no ennen kesälomaa pitää kuitenkin muistaa huolehtia, että saa koulussa hommat hoidettua. Siispä, koska Korea on ollut uutisotsikoissa jo aivan liian pitkään. Ajattelin puhua aiheesta, joka liittyy P-Koreaan toisin sanoen tänään aiheemme on manhwa kyllä näin on.


P-Korea ja sarjakuvabisnes

Vaikka manhwa ei ole kauhean J-populaarikulttuuria yhä useampi ihminen on saattanut törmätä sen pariin harrastuksensa johdosta. Manhwa on melkein sama asia kuin manga, mutta sen voi ajatella monesta eri näkökulmasta.

Manhwa voi olla Pohjois-Korean tapa matkia Japania suuren sarjakuvafandomin vuoksi tai sitten muuten vaan haluavat saada mangan huonoon valoon. Toisinaan, manhwa voi olla uusi aluevaltaus sarjakuvien historiassa ja bisneksenä, joka tuottaa rahaa se ei ole huono idea.

Eli toisin sanoen mitä mahwa on? Manhwa on kirjaimellisesti koreaa ja tarkoittaa "sarjakuvaa" se on Korealaisten oma keksintö ja vastine Japanilaisten keksimälle mangalle.


Eroavaisuuksia löytyy silti sama tarkoitus

Manhwa, kirjaimellisesti sisältää aivan samat asiat kuin manga, mutta tekijät ovat korealaisia ja sääntönä toimii se, että ne ovat kuvitettuja aina. Laatu taso on yleensä tavallista manga pokkaria korkeampi, koska visuaaleja on enemmän ja se antaa tarinalle potkua peliin. 

Lisäksi tietysti manhwa antaa saman käsityksen kuin manga "Nautinnollinen lukukokemus" tai ainakin se viittaa siihen suuntaan. Kun Japanissa kirjoittajaa kutsutaan mangaka nimellä niin koreassa kirjoittaja on manhwaga. Huomaatteko eron? 


Noblesse: Vampyyrit kumoon


Yksi kaikkien aikoijen suurimmista manhwa teoksista ja tunnetuin niistä on manhwa nimeltään Noblesse. Aina kun näen sanan Noblesse tulee ensiksi mieleen sana "nosebleed" nenäverenvuoto. Ajatelkaapa, jos korealaiset ovat yrittäneet houkutella japanilaisia lukijoita mukaan mahwan pariin ja jättämään manga taakseen hyödyntämällä tätä keinoa, että manhwa sisältäisi nenäverenvuotoja.
Saattaa kuulostaa hullulta, mutta asian laita saattaa olla hyvin näin. Tai sitten he haluavat vain korostaa, että tällä mahwalla on paljon tarjottavaa etenkin japanilaisille.

Noblesse kertoo voimakkaasta aatelilaisesta Cadis Etrama Di Raizel tai lyhyesti Rai nimisestä vamppyyristä, joka on ollut nukkumassa 820 vuotta. Sillä välin hänellä ei ole tietoa siitä kuinka ihmiskunta ja tiede on edennyt, kun hän on leputtanut silmiään.

Myöhemmin Rai:n salaperäinen historia ja organisaatio alkaa tulla valoon, kun Rai herää arkustaansa hylätyssä talossa Pohjois-Koreassa. Hän menee normaaliin kouluun ja tapaa siellä omituisia kavereita, jotka pian joutuvat salaperäisen organisaation kohteiksi.



Julkaisu ja Saatavuus



Noblessea kutsutaan webtoon manhwaksi, koska sitä julkaistaan netissä ja on julkaistu jo vuodesta 2007 joulukuusta asti, jolloin julkaisu alkoi. Webtoon meinaa sarjaa, joka julkaistaan netissä ja yleensä sen parissa työskentelee amatöörejä, jotka toteuttavat kyseisiä teoksia Flash animaatioiden, kuvankäsittelyohjelmien ja editointi ohjelmien kuten Windows Movie Makerin parissa. Joidenkin mahwojen tekijät saattavat olla tosi suosittuja, jolloin mahwasta on mahdollisuus tulla piirettysarja.

Manhwan saatavuus ei ole kauhean hyvää, sillä sitä löytyy vain Pohjois-Koreasta, mutta webtoons mahwat voi tietenkin bongailla netissä. Ei olisi uskonut, että "Pohjois-Korea" valtio minne kaikki tiet ja yhteydet on suljettu löytyy sarjakuvia O_O


Näkökulma: Kumpi manga vai manhwa?

Moni lukija saattaakin ihmetellä kumpi sitten on parempi ja suositumpi? No tähän minulla on oma näkökulmani, joka on seuraavanlainen:



Manga on enemmän mainstream tavaraa, jonka vuoksi se on levittäytynyt maapallon moniin eri osiin toisin kun manhwa,  joka on eristyksen alaisena Pohjois-Koreassa. Mangaa myös tehdään enemmän, koska ihmisiä on enemmän ja kustantajia Japanissa on vaikka millä mitalla, jonka vuoksi bisnes pelittää. Vaikka manhwa ei nyt näytä kauhean suurelta niin, sillä saattaa hyvin olla valoisa tulevaisuus. Ottaen huomioon kuinka ihmiset ovat ottaneet sen vastaan. Kenties jonain päivänä saamme nähdä manhwan levittäytymisen laajalle alueelle, mutta tällä hetkellä se ei ole vain mahdollista.

Tähän päätänkin aiheeni tältä erää mahwasta, mutta jos nyt jäi mahwan historiasta kysymyksiä niin jätän taas Wikipedian mahtavan artikkelin, joka antaa hyvän kuvan siitä mitä manhwa oikeastaan on loppuen lopuksi.

Kertokaa toki omat kokemuksenne manhwasta jos olette lukeneet niitä, sillä halauan ehdottomasti kuulla myös teidän lukijoiden mielipteet tähän asiaan :)


Täältä lisää mm. manhwan historiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Manhwa