sunnuntai 28. lokakuuta 2012

K I R J A M E S S U T 2012 [RAPORTTI]

Pitkästä aikaa ajattelin päivittää tätä blogia taas. Elikkäs tuli käytyä tänään kirjamessuilla. Ja tietysti sieltä tuli ostettua kaikkea kivaa. Sain viimein 2. Mangasarjan päätökseen viimeinkin!


Messu-aula:


Aluksi kun astuin messuille oli kiva huomata että ihmisiä oli erittäin vähän paikalla. Joka oli tosi hyvä juttu. Suurinosa porukoista oli käynyt jo Perjantai ja Lauantai messuilla joten ei ihme että väkeä oli harvassa. Messuilla oli paljon eri kojuja joissa tietysti myytiin pokkareita ja muita erilaisia kirjoja. Oli fantasiaa, dekkaria, kauhua ja yms. Mutta hinnat olivat silti pilvissä joten en paljon kiinittänyt niihin huomiota kun Mangan puolesta itse sinne oikeastaan lähdin. Ohjelma oli hiukan epäonnistunut. Meinaan onhan se hienoa saada kuuluisia kirjailijoita paikalle ja myös kuulla heidän kuulumisiaan ja muistoja kirjoista mutta se että ne eivät kuitenkaan kauhean tunnettuja olleet joka oli pieni pettymys itselleni.


Makedonia:


Kun saavuin Makedonian kojulle niin katselin koko ajan tarkasti näkyisikö mitään kiinnostavaa mangaa tai sarjaa jota itse kerään. Katselin kauan ympärilleni eikä tuntunut millään löytyvän sarjaa jonka olisin halunnut ostaa. Kunnes erään myyntipisteen läheltä huomasin Death Note suomijulkasut osat 6 ja 11 jotka lähti mukaan heti. Koska olin jo aiemmin päättänyt että ostan koko sarjan messuilta ja se päätös myös silloin piti pitää. Hintataso (3,50€) oli todella alhainen jota hiukan ensiksi ihmettelin meinaan mangat olivat ihan uusia ja sivuja ei oltu töhritty ollenkaan joten sanoisin tätä Manga keräilijän kultakaivoksi. Myyjäkin oli todella ystävällinen joka oli mukava yllätys.


Fantasiapelit:


Fantsu tai kokonimeltään Fantasiapelit on kauppa jonka jokainen mangafanin pitäisi tietää sillä jos sitä ei tiedä niin on jäänyt paljosta paitsi. Fantasiapelit on siis liike joka myy mangaa, lautapelejä, korttipelejä yms. Henkilökunta on humoristinen ja osaa heittää hyvää läppää. Mutta ei Fantasiapelit koskaan tule voittamaan Japanissa sijaitsevia manga kauppoja joissa sitä mangaa vilisee joka paikassa. Kuitenkin fantsusta tuli ostettua Death Note enkkupokkarit osat 5, 7, 8, 9, 10, 12 ja näiden hinnaksi tuli 40€ joka nyt on fantsun hintojen mukaan ihan sopiva. Sen jälkeen jatkoin matkaa kohti Animelehden kojua.

Anime-lehti:



Animelehden pisteen äärellä oli yllättävän rauhallinen tunnelma ja siellä ei niin kauheasti porukkaa vilissyt. Tai ainakaan sillä lailla että tuntisi paikan olevan liian ahdas. Olen aina pitänyt animelehdestä ja sen nykyinen toimittaja Petteri Uusitalo on todella heittäytynyt työhönsä ja siihen että lehdestä tulisi harrastajille mahdollisimman runsas ja oikeudenmukainen. Valitettavasti Petteriä ei näkynyt pisteellä mutta eipä sille oikein mahda mitään. Nyt myös koska olin ostellut Animen irtonumeroita jo aivan liian pitkään päätin tilata lehden koska se on mielestäni erittäin hieno ja hyvä lehti. Eikä 15€ puol vuotta (4 lehtee) kuulosta ollenkaan pahalta hinnalta. Mies joka otti tilaukseni vastaankin oli iloisella päällä ja sanoi vielä perään että toivottavasti nautit lehdestä. Johon vastasin Aivan taatusti! Myöhemmin palasin tälle kojulle ostamaan uusimman animen vielä :DD

JapanPop:


JapanPopin osastolla käväisin hetken koska minulle oltiin kerrottu että sieltä saa Anime dvd:eitä eurolla! joten olin ihan suorastaan hämmästynyt siis oikeasti hyväkuntoisia DVD elokuvia / sarjoja eurolla. Suorastaan oli pakko ostaa 3 DVD:tä. Ostin Anime leffan jonka lajityyppi on mecha. Ja sen nimi on Raxaphon. Sitten ostin 1 tuntemattoman sarjan (Generator Gawl) Tästä animesta ei itselläni ole hajua sitten ollenkaan. Tuli myös vielä ostettua Zone of Enders niminen animesarjan dvd volume. Pelin tiedän mutta en tiennyt että siitä on tehty myös anime :O

Ruoka-Messut:


Itselleni nämä olivat suuri pettymys. Mitään muuta japanilaista ei ollut kun sushia. Siis ihan oikeesti ruokamessut ja ei muuta kuin sushia. Ainoastaan sain maistaa hiukan makkaraa ja paria leivonnaista siinä kaikki.

Musiikki-Messut:


En käynyt täällä paikalla ollenkaan koska ohjelma oli suoraan sanoen hirveää kuraa ja se että ei ees hyviä artisteja oltu tuotu paikalle oli jo shokki. Eipä ollut yllätys tämä että ihmisiä ei paljon musiikkipuolella liikkunutkaan koska eihän siellä ollut oikeastaan mitään nähtävää ollut.


Kaiken kaikkiaan:


Messut olivat kirjamessujen ansiosta mahtavat ja itse olen tyytyväinen kaikkiin ostoksiini ja sain sarjan jota lähdin etsimään ja sain jotain lisäextraa myös mukanaan. Oli myös kiva huomata että Animea myytiin kirjamessuilla koska sitä ei kauheasti täältä Suomesta löydä.

Hyvää Jatkoa!

T: Blogaaja









lauantai 13. lokakuuta 2012

Yamacon [RAPORTTI]

Tosiaan tänään oli tämä mahtava tapahtuma johon pääsin osallistumaan kavereiden kanssa itselleni tämä oli jo toinen coni.

Perille pääsy osottautui hiukan vaikeammaksi koska en ollut aiemmin käynyt paikan päällä joten jouduimme etsimään sitä aika kauan kunnes viimein edessämme häämötti Glorian ovet ja suuri joukku cossaajia jotka esittelivät hienoja pukujaan siinä lähitiennoin. Pakkasta oli jonkin verran joten oli kiva venata siinä lipunmyynnin alkamista. Ennen kuin pääsimme sisään niin vanha rouva henkilö antoi meille alennuslappusen liikkeeseen josta saa ostettua ilmeisesti bändivaatteita sun muuta. No kavereiden kanssa päätettiin olla reiluja rouvaa kohtaan ja napattiin alennuslipuke matkaamme.

Kävin aiemmin Animeconissa vuonna 2009 jossa oli ehkä hiukan parempi meininki johtuen siitä että paikka oli selvästi pienempi jonka vuoksi myyntipöytiä ei saatu valitettavasti tähän coniin ollenkaan. Kuitenkin myyntipöytien tilalla oli oma kustanne pöytä josta sai ostaa omakustanne mangaa itse en valitettavasti ehtinyt ollenkaan käymään siellä kuitenkaan.

Tapahtuma oli jaettu 4 osaan:


- Lava = Täällä tapahtui kaikki luennot jolloin ihmisille oli varattu istumapaikkoja ja ne luennot näytettiin isolta screeniltä sitten kaikille niistä kiinnostuville. Ja tietenkin tässä myös pidettiin alkuhöpinät puhe jossa kerrottiin mitä erilaista tässä tapahtumassa on erilaista verrattuna muihin samankaltaisiin tapahtumiin. Ja annettiin ylipäätänsä infoa kaikesta. Myös kerrottiin mistä voi ostaa DesuTalks lippuja ja Desucon Frostbyteen lippuja kanssa. Selitettiin miksi tapahtumasta piti tehdä juuri tälläinen tosin sen olisin halunnut kuulla minkä takia tapahtuman nimeksi valittiin Yamacon.

- Keskutelupaneelit A ja B = Nämä olivat se uusin vetonaula jonka vuoksi Yamacon on erinlainen kuin muut conit. Näissä oli tarkoituksena keskustella animesarjoista yhdessä puheenjohtajan avustuksella joka sai päättää missä vaiheessa keskustelu menee ja etenee. Olisin itse halunnut Uminekon keskustelupiiriin vaikka en ollut katsonut sarjaa koska siinä edellytettiin että tuntisi sarjan juonikuviot kohtuullisesti varmaan sen takia että keskustelu pysyisi ylhäällä. Samoin Sakamichi no Apollon keskustelupiiri olisi ollut varmasti mielenkiintoinen jos olisin katsonut nämä sarjat ennen coniin menoa no ensi kerralla sitten.

- 2. Kerros = Toiselle kerrokselle johti portaat josta pääsi ylös jossa sijaitsi baari ja jonne pääsi laulamaan karaoketa tai kokeilemaan mahjongia ja Touhou nimistä peliä valitettavasti en tänne tuntenut löytävän tai sitten näitä ei ehditty järjestämään kuitenkaan en osaa sanoa tähän oikeaa vastausta.

- Ruokapajat = Vaikka tämmöinen vaikutti myös mielenkiintoiselta niin en kuitenkaan käynyt siellä koska olisi pitänyt maksaa materiaalimaksu joka osottautui olevan 2€. Näitä oli kahdenlaisia ruokapajoja anime marsipaanipaja joissa tehtiin animehahmoja marsipaanista ja sitten olisi myös päässyt tekemään omia riisipalloja.
Luennoista:

Ylipäätänsä haluan puhua omasta mielestäni näistä 3 luennoista joissa kävin aloitetaan luennosta:

- Sanomat Japanilaisessa fiktiossa = Luento oli sinäänsä ihan mielenkiintoinen. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että asialla oli ensikertalainen joten mielestäni tyyppi osasi ihan hyvin hauskuttaa porukkaa humoristisilla vitseillään ja kerronnallaan. Luennossa otettiin hyviä kantoja niin japanilaiseen että länsimaalaiseen sanomiin animessa ja animaatioissa.

- Hopeanuolen vaikutus maailmaan = Hopeanuolesta oleva luento oli myöskin humoristinen ja luennon pitäjät osasivat heittäytyä luentoon kunnolla mukaan ja innostuin itsekkin kysymään kysymyksiä siellä. Luennolla käytiin läpi Hopeanuoli sarjoja ja mangaa myös Hopeanuolen tekijästä kerrottiin vähäsen ja lyhyesti juoni käytiin läpi.

- Tokion teemabaarit ja ravintolat = Paras luento ehdottomasti oli tämä koska se kertoi Tokiossa sijaitsevissa erikoisilla teemoilla varustetuilla baareilla joissa kaikki tosiaan oli pistetty juuri niinkuin esim Resident Evil cafe jossa oli kaikkea Resident Evil tavaraa ja taidetta sun muuta semmoista. Myös Ninja cafe jäi kyllä mieleen. Kun sanottiin että jos sinne menee niin silloin henkilöstöstä joku pukeutuu ninjaksi laskeutuu kuulema katosta alas ja ohjaa asiakkaat pöytiin mielenkiintoinen kokemus tämä varmasti olisi jos pääsisi tämmöisessä käymään vielä jossain vaiheessa kun nyt ensiksi pääsisin sinne Japaniin niin voitaisiin puhua kohteista tarkemmin. Myös mielenkiintoista oli kuunnella kissakahvilasta jossa saa silittää kissoja ja juoda kahvia. Eli kaikki kissa rakastajat nyt sinne ja äkkiä muistakaa myös se kahvi!

Kaiken kaikkiaan Yamacon kuitenkin tarjosi suhteellisen hyvin ohjelmaa joka jaksoi viihdyttää ja hauskuuttaa itseäni ja myös varmasti monia muitakin. Suosittelen ehdottomasti jos ensi vuonna pidetään tämmöistä tapahtumaa vielä niin käymään ainakin kerran paikanpäällä katsomassa kiinnostaisiko mikään ohjelmanumero siellä vai ei.

Mutta sen voin sanoa että rahoilleen saa taatusti vastinetta Yamaconissa ja narikka maksu kuuluu samaan lippuhintaan niin ei sitä kauheasti voi valittaa mistään enään. Ainoastaan huono puoli oli omasta mielestäni nämä keskustelupiirit koska ne olivat uusia mutta ne oli toteutettu oudosti omasta mielestäni en nyt kuitenkaan ala kritisoimaan kauheasti tämmöisestä kun olihan se periaatteessa kokeiluvaiheella vasta jolloin voi olla suurikin mahdollisuus että ensi vuonna jos tapahtumaa ylipäätänsä järjestetään niin ehkä keskustelupiirejä ei enää ole aika näyttää sen.

T: Blogaaja












perjantai 12. lokakuuta 2012

Syysloma!

Viimeinkin! opiskelijana eläminen ei ole kauhean helppoa ja koulussa on muutenkin rankkoja päiviä itselleni loman alkaminen on jymyjuttu niin kuin varmasti monelle muullekkin ihmiselle. Tämähän tarkoittaa myös sitä että animelle jää enemmän katseluaikaa ja samoin myös blogin kirjoittamiseen. 

Syksyn animesarjat ovat viimein lähteneet käyntiin ja vaikka ei vielä ole tullut muuta katseltua kuin Chou Soku Henekei Gyrozetteriä niin kuin mun pohdinnoista varmaan sen kaikki tietää :<
Tarkoitus olisi kuitenkin päästä syysloman aikana katselemaan monia edellisen kauden sarjoja jotka missasin koulun takia ja myös kokeet olivat siinä suuressa osassa myöskin.

Tuli tässä kuitenkin katsottua 1 animesarja vaikka koulu painoi päälle siinä samalla. ja se on Guilty Crown. Tämä maaginen sarja osoittaa sen miten oikeasti hyviä animeita kuuluisi tehdä oikealla tavalla ja tietyn suuruisella budjetilla. Sarjaa voin vapaasti suositella kaikille animenkatselijoille genreistä riippuen. Vaikka sarja on ainoastaan 22 jaksoa pitkä + 2 OVAA niin ei se kuitenkaan huono ole vaan päinvastoin se tarjoaa katsojille vastinetta omilla jekuillaan ja tapahtumillaan.

Jos nyt jotain kuitenkin huonoa pitäisi tästäkin sarjasta mainita niin se olisi se kaikkien mielestä sama asia joka on että hahmoihin ei ehditä kunnolla tutustumaan vaikka niillä ruutuaikaa annetaankin ihan kivasti. Toinen asia olisi varmaankin hiukan liian nopea tahti jossa kaikki tapahtumat tapahtuu. Esim suurinosa taisteluista menee vauhdissa ohi ja katselija jää ihmettelemään mitäs hienoa tossa nyt taas sitten oli. Yksi asia jonka takia varmasti OVA tehtiin liittyy siihen että aluksi sarja on vähän ehkä hiukan liian sekava ymmärrettäväksi. Kaikki termit ja käsitteet eivät välttämättä aukea katsojalle ensimmäisellä katselukerralla ollenkaan jonka vuoksi animaattorit ovat tehneet OVA:n joka selventää nämä käsitteet kokonaan katsojalle jotta tämä ymmärtäisi näiden erot ja merkitykset.

Mutta se siitä Guilty Crownista joka oli kyllä itselleni vuoden 2011 parhaimpia animesarjoja.

 Ehdin myös katsella sarjan UN-GO:sta kertovan elokuvan joka kertoo siis periaatteessa tämän erään henkilön menneisyysdestä kertovaa tarinaa ja siihen liittyy monstereita joka syö sieluja sun muuta jännää. Ei mitenkään erityisen hyvä mutta OK sanoisinko.


Semmoista tällä kertaa ja huomenna olisi vielä se Yamacon.

Mitenhän sinnekkin jaksaa nousta no kai mä jaksan xD

T: Blogaaja

maanantai 8. lokakuuta 2012

Conipäivä lähestyy: Yamacon

Tosiaan nyt ei ole vähään aikaan tullut kirjoiteltua mitään tänne blogiin mutta tällä viikolla on tulossa ainakin raporttia conista ja nyt ajattelin pistää hiukan mielipiteitä kyseisestä tapahtumasta.

Elikkä olen siis menossa kaverini kanssa toista kertaa conitapahtumaan jonka ohjelma näyttää jo tällä hetkeltä ihan mielenkiintoiselta. Luvassa on Mahjongin pelailua, Touhou fandomia, riisipallojen tekoa jota odotan ihan mielenkiinnolla itse ainakin. Luentoja löytyy aiheista joissa pohditaan tietokoneita ja animaatiota, Tokyon baareista ja ravintoloista oleva luento vaikuttaa ainakin mukavalta.
Uutena aihepiirinä voisi mainita ainakin nuo Keskustelupiirit joissa on pari animesarjaakin pistetty pohdintaan kuten Uminenko no naku koro ni ja Sakamichi no Apollon jotka itse pitäisi jossain vaiheessa katsella koska näissä tulee varmasti olemaan jonkin suuntaisia spoilereita mutta hienoa päästä kuuntelemaan ihmisten mielipiteitä kyseisistä sarjoista ja keskustelemaan niistä.
Coni on onneksi vaan yksipäiväinen joten siellä ei esimerkiksi ole mitään nukkumatiloja järjestetty kuten vaikkapa Desuconissa tai Animeconissa.

Ainiin ohjelmassa on myös luvassa karaoketa joka voi olla hyvinkin kiintoisa kokemus. Saa nähdä uskaltaako sitä itse mennä lauleskelemaan J-Pop ja J-Rock lauluja katsotaan sitä sitten.

Kaiken kaikkiaan todella mukava conipäivä tiedossa ja hienoa että tämmöisiä ylipäätänsä vielä järjestetään anime - ja manga alan harrastajille.


Minä kuittaan täältä tällä kertaa.

T: Blogaaja

lauantai 6. lokakuuta 2012

Asiaa Mangan ja Animen genreistä.

Tervehdys kaikille taas.

Tänään puhun yleisistä tyylilajeista joita Mangassa ja Animessa on ja näiden avulla voidaan valita oikea kohderymä oikeiden katsojien löytämiseksi.


Ylipäätäänsä tyylilajithan ovat käytössä niin musiikissa, peleissä, elokuvissa ja kirjoissa. Mangassa ja Animessa on sama juttu mutta niillä ovat vähän erilaiset tarkoitukset kuin tavallisissa tyylilajeissa. Katsastellaanpa näitä tyylilajeja vähän tarkemmin nyt.

Ensimmäisenä tyylilajina meillä on Seinen. Seinen on kohderyhmä joka on suunnattu nuorille miehille jotka lukevat mangaa tai katsovat kyseisiä animesarjoja. 

Seineneissä yleensä teemat ovat samoja kuin kaverityylissäänsä shonenissa. Mutta se miten Seinen eroaa shōnenenista on kokonaan se että siinä nähdään kypsempiä tarinoita joiden takia tappelukohtauksia on esitetty helpommin. Seinen eroaa myös shōnennista aika paljon juonen takia koska siinä hahmot ovat enemmän tietoisempia ja kypsempiä ja hahmot ovat yleensä kokeneempia kuin shonenissa. 

Yleensä tämän seuraksena monet vertailevat tätä shōjoon, joissa on periaatteessa sama rakenne kyseessä myöskin missä hahmoihin on keskitytty enemmän. Seinen sarjat ovat yleensä suunniteltu kokoneille lukijoille jonka vuoksi niissä on selvästi eri konsepti verrattuna shōneniin. Kerrontatapa Seinenissä on kuitenkin realistempi kuin muissa tyylilajeissa.Nykyään kuitenkin monia Seinen mangoja lukevat shoonen mangan lukijatkin ja anime sarjojen kanssa on asia samanlailla.


Seuraavana keskityn tyylilajiin nimeltä Josei. Josei on semmoinen tyylilaji joka on tarkoitettu ylipäätänsä nuorille naisille. Niinkuin jo mainitsin tuossa Seinenistä myös Joseissa tarinat ovat kypsempiä. Tarinoissa myös fantasiaa on selvästi vähemmän ja niissä keskitytään henkilöiden suhteisiin jonka vuoksi romantiikka nähdään realistisempana. Myöskin sarjojen juonikaaret ja teemat ovat paljon monimutkaisempia. Josein aiheet ovat samankaltaisia kuin shōjossa ja ne saattavat käsitellä muun muassa näitä osa-alueita: romantiikka, tieteisfiktiot, historialliset draamat. Mutta myöskin niissä voi olla aikuisille naisille suunnattuja teemoja kuten töissäkäyntiä, avioliittoja, ja arikista pehe-elämää.

Viimein pääsemme shōnenin kohderyhmään johon kuuluvat nuoret pojat. Shonen mangan tai sarjojen valttikortteina toimii yleensä huumori, toiminta, urheilu tai seikkailujen supersankarit ja tieteisfiktion maailmat. Vaikka suurin osa näistä sarjoista on piirretty pienemmälle kohderyhmälle joka on ikäluokkaa 8-18 vuotiaille pojille niiden teemat ovat päteviä joiden takia myös tytöt ovat kiinnostuneet lukemaan ja katsomaan näitä sarjoja esimerkkinä One Piece. Shōnen on myöskin tyylilajityypeistä se kuuluisin.

Vuoteen 1990 menessä Japanissa suurin osa mangoista noin 40 % oli suunnattu ainoastaan pojille. Shōnen mangan suosituin julkaisu on Japanissa suosituin mangalehti eli Shonen Jump. Jonka viikkomyynti on 3 miljoonaa kappaletta. Tämän takia Shonen Jump pn saanut kyseisiö kilpailijoita jotka tunnettaan nimellä Shonen Magazine ja Shonen Sunday. Shonen sarjojen ansiota niiden oheistuotteita valmistetaan paljon ja ne myyvät hyvin kanssa.

Myöskin tyylilaji nimeltään Kodomo joka tulee japanista ja tarkoittaa lasta. Eli niin sanotut lapsimangat ja animet ovat olleet todella suosittuja kohderyhmiä Japanissa joiden avulla suosituimmat sarjat joihin lukeutuvat Pokemon, Yugioh ja Digimon ovat päässeet valokeilaan.

Tähän päättyy tämän kertainen blogi tekstini koskien osaa animen ja mangan tyylilajeista. Muitakin tyylilajeja tietysti on mutta halusin mainita nämä tärkeimmät vaan.

Jos olet kiinnostunut enemmän näistä tyylijajeista. Wikipedian sivusto tarjoaa tarkemmat kuvaukset ja selitykset näille.























torstai 4. lokakuuta 2012

Anime termit käsittelyssä: Mitä eroa on OVA:lla, ONA:lla, OADI:lla ja Speciaaleilla?

Tervehdys taas hyvät lukijat. Tänään keskitymme aiheeseen mitä eroa on näillä kyseisillä termeillä ja miten ne liittyvät anime kulttuuriin ja sen historiaan.

Ensin kerron teille OVA:sta joka on varmasti näistä suosituin tällä hetkellä animessa koska niitä tulee koko ajan vain enemmän ja enemmän. Ne ovat myös todella suosittuja japanissa.

OVA: (Original Video Animation)

Aloittakaamme siitä mikä merkitys tällä on animen katsojille ja Japanin yleisölle ylipäätänsä. 
OVA:t eroavat kokonaan eri tavalla tavallisista animejaksoista ja ne ovat yleensä vähän pidempiä kuin normaali 23 minuutin jakso esim. 48 minuuttia. Mutta se voi myös yltää 1h-2h jaksoon.
 Ne eroavat hyvinkin suuresti muista jaksoista siinä mielessä että ne ovat jaksoja joita ei näytetä tv:ssä vaan menevät suoraan DVD myyntiin ja yleensä OVA:t voivat olla minkä tyyppisiä jaksoja vain mutta niissä on aina melkein jokin teema valittuna kyseistä animea varten. Monet suositut animesarjat ovat ensiksi saaneet OVA:n kuten esimerkiksi Toriko ja myöhemmin jos OVA:n katsojaluvut ovat olleet nousussa niin silloin se on käännetty täysi kokoiseksi animeksi. Ovissa on myös aina suurempi budjetti käytössä kuin tavallisella jaksolla jonka vuoksi niiden tekemiseen menee aikaa ja rahaa. Ovissa myös juoni ja tarinan kerrontaan on panostettu enemmän kuin tavallisissa jaksoissa. Ovissa on yleensä myös vain 1 jakso mukana mutta se ei tarkoita että ne olisi halpoja vain päinvastoin ne ovat kalliimpia kuin animeboksit. 

Niin kuin jo mainitsin tuossa aikaisemmin ovia ei näytetä TV:ssä tai teattereissä mutta jos animea halutaan mainostaa niin silloin on tehty tämmöisiä niin sanottuja poikkeus tapauksia joista johtuen jotkut OVA:t voidaan lähettää TV:ssä.

Historiaa:

OVA:t ovat lähtöisin 1980-luvulta jolloin ne saapuivat Japaniin. Samalla VCR eli videonauhureiden käyttö ja myynti yleistyivät japanissa. Nykyään kuitenkin OVA:t ovat DVD formaatissa jolloin videonauhureita ei olla enää kovin paljoa kaipailtu sillä DVD:hän on tietenkin parempi ja teknologian on mentävä eteenpäin jossain vaiheessa eikä pysytellä paikoillaan.
Seuraavaksi vuorossa ovat ONA:t miten nämä sitten eroavat ovista ja mikä merkitys niillä on animeteollisuudelle. Katsastellaanpa hieman tarkemmin tätä käsitettä.

ONA: (Original Net Animation)

Kuten jo voitte varmaan jo tuosta nimestä päätellä kyseessähän on pelkästään Internetissä julkaistavat jaksot joilla voidaan mainostaa tiettyä animea. Yleensä nämä eivät ole kauhean pitkiä vaan hyvinkin lyhyitä preview jaksoja joilla voi saada hiukan esimakua siitä tietystä animesta jota näytetään. ONA on siinä mielessä vielä aika uusi formaatti Japanissa jotenka sen skene ei vielä ole niin suosittu kuin OVA:n tai OADin joten budjettiin ei käytetä niin paljon rahaa. Mutta silti on hienoa että animestudiot ovat saaneet nämä ONA:t kin paremmin julkisuuteen erilaisten striimaus sivustojen avulla kuten Chrunchyroll tai omien striimaussivutojen kautta.
Entäpä mitä kertoisin  OAD:eista jotka liittyvät muuhun kun kuin animeen ja niiden jakeleminen toimii käytännössä eri tavalla kuin OVA:t tai ONA:t. 

OAD: (Original Animation DVD)

Tällä kertaa kyseessä on hiukan erilainen tilanne kuin noiden 2 muun formaatin kanssa. Näitä yleensä jaellaan vaan suosittujen mangapokkareiden mukana jolla voidaan mainostaa kyseistä mangaa ja saada ihmiset ostamaan se pokkari kun saavat hiukan oheistuotetta mukana. OAD on todella suosittu formaatti Japanissa jonka vuoksi se on menestynyt niin hyvin että melkein kaikkien suosittujen mangojen parista löytyy OAD joka on niin sanotusti Bundle pakkauksessa sen kyseisen mangapokkarin kanssa.

Speciaalit:

Vaikka japanissa on näin monta erilaista formaattia niin mahtuu siihen väliin vielä yksi formaatti joka on special. Eli speciaaliversio jostain anime jaksosta näissä yleisenä tapana on olla vaikka teema esim kesä tai joku muu vastaava. Speciaalit voivat olla 1-2h pitkiä jaksoja joten niiden katseleminen on saman aista kuin katsoisit elokuvaa. Mutta joissain erikoistapauksissa nämä saattavat olla lyhyempiä.

Yhteenveto:

Nyt kun olen kertonut teille näistä formaateista niin tiedätte paljon enemmän animesta ja kun näette kyseisen formaatin osaatte vertailla niiden eroja keskenään toisiinsa.
Hauskoja katseluhetkiä!

T: Blogaaja




keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Monipuolisuus on aina parempi

Tervehdys taas kaikille lukijoille!

Tänään puhun monipuolisuudesta ja siitä miten tärkeää katsojan on osata erottaa huono ja hyvä anime toisistaansa. Ja myöskin siitä kuinka tärkeää on osata valita animensa oman mielenkiinnon mukaan ja siitä minkä tyypin genreistä pitää.


Nykyään anime sarjoja on niin paljon että voi laskuissa jo mennä sekaisin että oliko niitä se 100 vai yli 10 000. No sitä voimme vain arvella koska koko ajan tuotetaan uusia anime sarjoja ja elokuvia. No millä keinolla sitten voisi erottaa roska-animen niistä mahtavammista ja mielenkiintoisimmista animeista. Esimerkiksi keksiä itselleen oma tapa miten valita mitä animea haluaa katsoa seuraavaksi ja onko se anime jonka valitsee katselemisen arvoinen.

Voin jo aluksi todeta tähän että pelkästään näitä 3 isoa sarjaa One Piece, Naruto, Bleach  ei kannata pelkästään seurata. Koska silloin katsojalle ei tarjota välttämättä kauhean monipuolisia valintoja vaan pelkkää shounen animea jota alkaa olla jo vähän liikaa anime skenessä liikkeellä. Kannattaa aina tutustua johonkin uuden lajin genreen sillä se ainakin tulee parantamaan animekatselijoiden kokemuksia ja vahvistamaan niitä vanhoja kokemuksia jo entisestään. Kuka tietää ehkä voit alkaa pitämään tästä uudesta genrestä ja katsomaan myös sen genren sarjoja tiiviimmin.

Seuraavaksi ajattelin kertoa mitä eri tapoja on valita näistä sarjoista juuri ne parhaat eikä sitä roska-animea. 

Ihan ensiksi yksi tapa on kuva. Mitä tällä tarkoitan netissä kun julkaistaan tämmöinen informaatio lehti joka kertoo esimerkiksi tällä kaudella alkavat sarjat. Niin yleensä aina näissä on animesta jokin kuva valmiina ja sen kuvan periaatteella voi jo miettiä että tuo voisi olla mielenkiintoinen anime jos kuva miellyttää silmää ja siinä on hiukan taidetta. 


Toinen vaihtoehto jonka monet animeharrastajat tekevät on valita animensa suosikki animestudion mukaan. Eli jos olet ollut tyytyväinen vaikka Production IG:n animoituihin sarjoihin niin silloin kannattaa valita tämän studion sarjoja jolloin studion fanit tietävät ainakin että tämän studion kanssa sen sarjan valinta ei välttämättä mene pieleen kun on niin monia hyviä sarjoja osannut ennenkin tehdä. Mutta jos et ole tietoinen mistään animestudiosta niin silloin kannattaa valita vain jokin studio ja katsomaan vaikka se sarja ja sen jälkeen sitten päättää olisiko tällä kyseisellä studiolla muita animeita jotka olisivat yhtä hyviä kuin edelliset studion tekemät sarjat.


 Myös suurin osa ihmisistä valitsee omat animensa piirrustustyylin ja animaation avulla. Joka voi olla ehkä hiukan hankalaa jollei silmä ole tottunut tämmöiseen taiteeseen ja siihen että osaa erottaa hyvän ja huonon piirrostyylin tai animaation.


 Viimeiseksi vaihtoehdoksi on sitten arvostelut. Eli jos olet päättänyt viimein minkä sarjan haluaisit katsoa Onneksi Olkoon! edessä on vielä yksi keino jolla voit olla varma valinnastasi. Nykyään on jo todella paljon sivustoja joissa animeista käyttäjät tekevät arvostelun koko animen katsomisen perusteella mutta on myös jakso by jakso meininkiä jolloin käydään jaksoittain lävitse mikä tässä jaksossa oli parasta ja mikä ei niin kauheasti uponnut katsojaan. Arvostelut ovat hieno päätös valita animensa koska saat miljoonien ihmisten antamat mielipiteet oliko kyseinen anime hyvä ja suosittelenko tätä nyt muillekkin. Jos kaikki arvostelut näyttävät plussaa niin silloin se anime on todennäköisesti hyvä. Tai jos siitä animesta taas esim. puhutaan paljon internetissä niin silloin se on jo varmaa että tämä on se uusi hitti anime jonka voisin katsella.


Yhteenveto:


Valitse omat sarjasi joidenkin näiden vinkkien avulla tai jos pidät jostain tietynlaisesta genrestä niin valintasi suorastaan helpottuu kuin että pähkäilet minkä sarjan katsoisin seuraavaksi. Kun noudatat näitä kultaisen keskitien ohjeita niin katseluelämys on suorastaan taattu. Unohdin mainita vielä tähän lopuksi että näitä samoja valintoja voidaan käyttää myös mangan valinnassa joten niitä tosiaan kannattaa käyttää!

Muistakaa siis valita anime sarjanne ja manganne oikein.

T: Blogaaja

tiistai 2. lokakuuta 2012

Fillerit Animessa

Huh huh sain juuri omat koulutehtävät tehtyä. Mutta päätin silti vielä kirjoittaa aiheen tästä asiasta koska kyseessähän on animessa esiintyvät fillerit. Mitä fillerit oikeastaan ovat? Aluksi haluan sanoa että fillerit eivät liity mitenkään animen juoneen ja ne ovat jaksoja jotka ovat vain väsätty animekatsojien kiusaksi jottei vaan anime saisi manga-sovitusta kiinni ja saisi tietää samoista juoneen liittyvistä asioista niin kuin mangassa. Yleensä fillerit ovat myös jaksoja joita yritetään tunkea joka ikiseen animeen nykyään vaikea sanoa tähän miksi näin on?...

Ehkä se johtuu vain siitä että halutaan että alkuperäinen manga-sovitus myisi paremmin kuin anime. Ja myöskin sen takia animaattorit ajattelevat että nämä filleri jaksot tulevat olemaan hyviä ja niitä katsotaan ilolla koska niihin voidaan periaattessa pistää mitä vain katsojan pään pyörälle saamiseksi. Mutta yleensä nämä ovat tosiaan jaksoja jotka eivät liity siihen juoneen mihinkään vaan voivat olla esim. teema jaksoja esim Bleachissä olevien zampakuto miekkojen arc jossa ei seurata enää tarinan juonta vain aloitetaan periaatteessa kertomaan uutta sivutarinaa juonen vierelle.

Ei fillereissä muuten mitään huonoa olisi mutta se on välillä suorastaan tosi raivostuttavaa kun on hyvä kohta menossa tietyssä animessa. Ja tuleekin ilmoitus että filler jaksoja tullaan näkemään puoli vuotta ennen kuin päästään taas varsinaisen canonin pariin ja saadaan tietää lisää hahmoista ja kuinka se tarinat nyt jatkui esimerkiksi One Piecessä tai Narutossa.

Fillereissä on myös se toinenkin huono puoli joka koskee animaation laatua johon ei olla panostettu kyllä juuri ollenkaan niinkuin juonessa kertovissa jaksoissa. Esim tiettyjen hahmojen animointia tai liikkeitä saatetaan muuttaa joissakin filleri jaksoissa kokonaan ennen kuin palataan takaisin juonea kuljettaviin jaksoihin. 

No mutta onko fillereissä sitten juuri mitään hyviä piirteitä joita animeissa pitäisi olla. Maybe se vähän riippuu fillerin laadusta ja sitä mitä se käsittelee jos se käsittelee jonkun hahmon flashback tarinaa niin silloin se voi olla myöskin todella mielenkiintoinen mutta jos se ei käsittele mitään flashbackkejä tai ainakin jotain seikkailullista puolta niin silloin voi katsojakin todeta että ehkä olisi parempi skipata nämä filleri jaksot ja siirtyä takaisin juonen pariin sillä ei kukaan jaksa katsoa 600 jaksoa fillereitä elleivät ne ole hyvin tehty ja niihin animaation laatuun on panostettu ja ne kertovat jostakin mielenkiintoisesta asiasta joka olisi juonen kannalta myös hyödyksi tarinalle. 

Näitä filler jaksojakin kuitenkin on erilaisia ja ne eivät päde kaikkiin animeihin. Vaan vain niihin animehin jossa animen teko hetkellä ei olla paljon katsojaa mietitty ja on vain rahan perässä heitetty pari filler jaksoa menemään jolloin katsojan mielipiteet on heitetty syrjään ja sarjan uskotaan tuottavan hyvin mutta näinhän asian laita ei todellakaan ole!

Viimeiseksi haluan kertoa omat mielipiteeni fillereistä. Itse tosiaan tuli tehtyä parin animen kanssa sillä lailla että kaikki fillerit tuli katsottua vaikka olisi kuinka tehnyt siirtyä siinä juonessa eteenpäin. Esimerkkeinä sanon tässä ainakin Dragon Ball Z:n jossa fillerimäärä on suorastaan kaamea. Samoin Bleach, Naruto ja Katekyo Hitman Reborn saavat maininnan näistä. Mutta jos edes yksi hyvä sarja pitäisi sanoa joista fillerit kannattaisi katsoa niin se olisi Detective Conan. Koska sarjassa tulee joka jaksossa uusia henkilöitä mukaan. Ja tämän sarjan kannalta fillerit voi olla hyödyllisiä ihan vain juonenkin takia tai jos vain haluaa muuten vain tutustua näihin uusiin hahmoihin paremmin fillereiden avulla. 

Tähänkään asiaan ei kukaan voi kuitenkaan puuttua toisten mielipiteisiin. Joten jos tykkäät fillereistä niin totta kai voit katsoa kaikki jaksot mutta jos olet taas ihminen jolla on huonoja kokemuksia fillereiden kanssa niin silloin en suosittele fillereitä katsomaan. Sanon vain sen että kaikelle kuitenkin pitää antaa mahdollisuus. Joten suosittelen  toki katsomaan pari filler jaksoa ja päättämään vasta sen jälkeen mitä haluat tehdä jatkaa juonen kulkua vai katsoa lisää fillereitä. Halusimme tai emme fillerit tulevat aina pysymään animessa se on sipuli!

Hyvää Päivän jatkoa

T: Blogaaja


maanantai 1. lokakuuta 2012

FanSubbi vai Dubbi ja miten päästä alkuun niiden kanssa.

Tänään haluan käsitellä semmoista aihetta joka koskee tekstityksiä ja dubbauksia.
Kerrotaan nyt aluksi niille jotka eivät tiedä mitä meinaa Sub tai Dub ja mitä eroa niillä kummallakin on.

Sub on lyhenne ja se tulee sanasta subtitles eli tekstitykset. Tämä tarkoittaa yleensä japanilaisissa animaatioissa olevaa tekstiä  joka on käännetty englanniksi. Ja näin ollen ääniraitana toimii alkuperäiskieli eli Japani ja tekstityksinä toimii tuttu ja turvallinen englannin kieli.

Valitettavasti suurin osa leffoista jotka on käännetty englannin kieli sillä tekstityksillä lyh.( eng sub) niin niitä ei löydy japanissa ollenkaan vaan fansub nimiset ryhmät  ovat kääntäneet nämä sarjat jotta sarjat saisivat enemmän julkisuutta ja niitä ymmärtäisi moni katsoja. Aina kuitenkaan fansubbien käännökset eivät välttämättä ole oikein tämä riippuu siitä kuinka hyvä on Japanin kielessä ja kuinka paljon sitä taitaa ja tietää sanojen merkitykset. Nykyään nämä kyseiset ryhmät ovat yleistyneet paljon jolloin melkein mitä tahansa uutta animea joka Japanin TV:ssä pyörii niin siitä on luvassa fansub joka on hieno asia anime kulttuurille!


Seuraavaksi tulen puhumaan dubeista eli omalla äänellään tehtyjä dubbeja ja myös omilla taidoillaan  luotu käsikirjoitus.


Fandub on periaatteessa fanien oma tekemä dub jossa he puhuvat anime hahmojen ääniraidan päällä omalla kielellään riippuen ihan siitä mille kiellelle kyseinen fandub on tehty. Yleensä hyvin tehdyssä fandubissa on mietitty vuorosanat ja käsikirjoitus on aina laadittu ensin ennen kun mitään ruvetaan nauhoittamaan.


Esim. monista sarjoista on tehty fandub koskien Digimonia ja Pokemonia. Joissa alkuperäinen japanin kielinen ääniraita on poistettu ja tilalle on tuotu suomenkielinen raita ja kyseiset henkilöt ovat nauhoittaneet omaa ääntänsä siihen.


Annetaan kuitenkin vielä esimerkki fansubista joista mieleeni tulee anime nimeltä Hyoka. Joka on originaali japanin kielestä tekstitetty suurelle kohde ryhmälle joka on tässä tapauksessa englanti. 


Haluan myös ilmaista kummasta formaatista pidän enemmän ja se on fansub. Miksi? koska ihmiset uurastavat näiden eteen paljon enemmän ja ilman fansubbeja ei animella olisi niin paljon harrastajia välttämättä. Tietysti fandub on todella tärkeä elementti myös koska on aina hyvä saada omalle kielelle jokin sarja dubattuna vaikka ääninäyttelijät eivät olisi kovinkaan hyviä.


No voiko itse tehdä tämmöistä fansubbeja. Ei ehkä yksin kannata rupea tekemään koska tämmöinen voi aiheuttaa päänvaivaa koska  tietokoneista ja editoimisesta pitäisi ne perus niksit hallita jotta saisi aikaiseksi edes kunnon subin. Toiseksi subien tekijän on opiskeltava kyseistä kieltä monta vuotta ennen kuin kyseinen ihminen ymmärtää kieltä kokonaan ja pystyy kääntämään tämän järkeväksi käännökseksi. Sen sijaan fandubbia voi aina itse rupea tekemään mutta niiden julkaisemista medialle esim YouTubeen en kovin paljon suosittele. Mutta jos haluaa muuten vain lempparin animehahmon reploja huutaa animen tahdissa ja kenties näyttää ystäville et kyllähän minäkin pystyn tähän hommaan niin siitä vaan. Sinulla ei ole mitään hävettävää tai hävittävää.


Mitä tarvitset Fandubbien tekoon?


  1. Läppäri tai pöytäkone tällä ei kauheasti ole merkitystä kunhan on toimiva kone.
  2. Editonti-ohjelma esim Movie Maker voisi olla aloittelijoille sopiva kunnes taitaa nämä   maagiset taidot.
  3. Mikki. Microfonista sen verran että sen pitäisi olla hyvälaatuinen mikki mutta ei kuitenkaan mitään törkeän kallis mikki. Riittää kunnes ääni on selvää ja ei kuulu suhinoita mikistä.
  4. Käsikirjoitus (ei ole pakollinen) Mutta käsikirjoituksen avulla pystyisit luomaan paremman suhteesi animehahmoosi ja voit myös oppia tuntemaan kyseisen hahmon.

Näihin neuvoihin voisin päättää tämän postauksen tällä kertaa. Sanon vielä sen että Fansubit ja fandubit ovat koko ajan kehittymässä ja niille on muodostunut vuosien saatossa oma kohderyhmä joka on hieno juttu!

T: Blogaaja