perjantai 19. huhtikuuta 2013

Sosiaalisoituminen - Manga ja Anime harrastajien keskuudessa

Heipä hei kaikille blogin seuraajille ja lukioille! Haluan kiittää kaikkia ihmisiä jotka ovat seuranneet blogini kehitystä. Ja toivottavasti tulette myös seuraamaan jatkossakin :)  Mutta eli siis tämän päivän blogiartikkelissani ajattelin pohtia sitä miten sosiaalisoituminen jolla kutsun tätä ilmiötä näkyy anime-ja manga harrastajien keskuudessa.


Meitä on moneen pekkaan


Keskuudessamme on monenlaisia harrastajia jotka suhtautuvat sosiaalisoitumiseen jokainen erilailla. Ensiksi on ihmisiä jotka eivät pysty olemaan samassa tilassa muiden harrastajien kanssa. Toisin sanoen nämä ihmiset ovat yleensä yksin eivätkä käy tapahtumissa tai jaa omia mielipiteitään muiden nähtäväksi.He eivät myöskään kirjoittele foorumeille tai palstoille mielipiteitään lempisarjoistaansa joita ovat nähneet harrastuksen alkamisen ajoilta asti.

Tämä ei aina välttämättä johdu siitä aina että he haluaisivat kuulua kyseiseen porukkaan. Vaan kenties he eivät osaa vain ilmaista asioita tai kuvailla kokemusksiaan muille jäsenille. Lisäksi he saattavat pelätä että nolaavat itsensä jos he kommentoivat jotain ja se asia ei pitänytkään nyt aivan paikkaansa. Näin ollen heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin katsella sarjoja ja pitää omat kokemukset lukittuna muistikoppaansa.

On myös eräs toinen ryhmä joka vastaa tämän joukon vastakohtaa eli sosiaalisoitumiseen kykenevät ihmiset. Nämä henkilöt pystyvät käymään alan harrastajatapahtumissa kuten esimerkiksi: Animecon, Tracon, Desucon jne... Samoin tämä porukka pystyy ilmaisemaan omat mielipiteensä koko porukalle ja pystyvät juttelemaan toistensa kanssa sarjojensa lempikohtauksista tai muuten vaan puhua yleisesti jostain sarjasta ilman suurempia hankaluuksia. Myös foorumeilla kirjoittelu ja palstoilla pyöriminen kuuluu hyvin todennäköisesti näiden ihmisten vapaa-aikaan ainakin osittain.

Kysymys kuuluukin siis Millä keinolla saisimme kyseiset ihmiset jotka eivät pysty sosiaalisoitumaan kunnolla hiukan sosiaalisimmiksi? No tähän pulmaan on monta ratkaisua ja nämä keinot ovat seuraavanlaiset.

Jos vain Enkku sujuu niin hey no problem!


Ihan ensimmäisenä jotta sosiaalisoituminen voidaan saada kuntoon niin suosittelen ehdottomasti foorumi / palstaa nimeltä MyAnimelist tai lyh. MAL. MAL on paikka joka on tehty varta vasten anime-ja manga faneja ajatellen ja suurimmaksi osaksi heidän ilokseen. Onpahan sivusto saanut suomalaisetkin harrastajat myös mukaan vaikka alunperin koko sivusto on lähtöisin Jenkkilästä.

Syy miksi suomalaisetkin harrastajat ovat lähteneet mukaan tälle sivustolle on juuri sen takia koska se tarjoaa mielettömän määrän ominaisuuksia ja resursseja käyttäjille. Näin ollen sivuston toiminnat eivät ulotu vain kirjoittamiseen vaan tarjoolla on monia mielenkiintoisia ominaisuuksia kuten esimerkiksi: Voit arvostella animea tai mangaa tai halutessasi voit kirjoittaa oman anime tai manga arvostelun päätös on sinun.

Lisäksi voit suunnitella oman anime ja manga listan jonne voit päivittää kaikki animet ja mangat jotka olet katsonut ja lukenut. Mutta ei siinäkään vielä kaikki lisäksi voit antaa arvosanat näille ja merkata missä kohdassa olet menossa jaksossa tai luvussa kyseisessä animessa tai mangassa. Näiden kaiken lisäksi voit keskustella melkein ihan mistä tahansa sarjasta vain haluat. Ja resurssit tähän ovat aivan loistavat. Näin ollen MAL tulee ehdottomasti ykkösenä sivustona joka tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet käyttäjälle harrastuksen laajentamisen ja sosiaalisoitumisen kannalta.

Mutta asiassa on vain pieni ongelma. MAL on ainoastaan englannin kielellä toimiva sivusto jolloin se rajoittaa joidenkin ihmisten mahdollisuuksia käyttää sitä. Mutta jos perus englannin kieli on hallinassa ja sanastoa löytyy ja tiedät kaikki sanat jotka harrastajien pitäisi tietää kuten esimerkiksi nämä: Grade, Review ja Anime. Tietysti näiden ohella ymmärrät englantia jonkin verran. Ei siis mikään PRO pidä olla että sivustoa pystyy hyödyntämään.

Hienoa olisi kyllä jos sivusto saisi päivityksen ja koko järjestelmä saisi lokalisointi mahdollisuuden Suomen kielelle. Eli siis tätä voi hyvin ehdottaa sivuston toivomukset ja pyynnöt osiossa joka löytyy foorumeilta. Lopuksi vielä minkä takia tämä sivusto kannattaa valita on uskomattoman ystävällisen ja avuliaan palvelun takia. Uusia tulokkaita tervehditään ja yleensä autetaan aina jos heillä on jotain ongelmia sivuston kanssa.


Tosi haaste


Kun olet viimein valmis viimeiseen koitokseen ja on aika astua ulos talosta raikkaaseen ulkoilmaan ja lähteä tapaamaan muita alan harrastajia niin mieti ensiksi tapahtuma jossa olisi vähiten porukkaa. Jotta et tunne oloasi liian ahtaaksi suurimmissa tapahtumissa kuten esimerkkinä: Desucon. Etsi tietoa anime-ja manga tapahtumista jotka ovat lähellä kotiseutuasi. Jos näin ei ole niin koita mennä toiseksi lähimpään mutta jos millään ei tunnu löytyvän tämmöisiä tapahtumia.

Niin joskus on vain hyvä matkata kaupungista toiseen ja vierailla vaikkapa Helsingin sarjakuvamessuilla. Näillä pienen alan tapahtumissa ei ole kauheasti ehkä manga tai anime harrastajia mutta ainakin vähemmän porukkaa ja näin ollen saatat hyvinkin löytää juttuseuraa.

Mutta jos sekin tuntuu hankalalta vielä niin on olemassa paikka nimeltään Mangacafe. Mangacafessa saattaa tutustua nopeammin harrastajiin kun alan tapahtumissa. Koska paikka ei ole kauhean iso. Eli voit mennä sinne yksin tai kavereiden kanssa ja alkaa juttelemaan muiden harrastajien kanssa.

Äläkä huoli vaikka siellä oltaisiin vain kaveriporukoissa kyllä toisetkin harrastajat haluavat varmasti oppia tuntemaan sinutkin ja kaverisi. Ja paras tapa aloittaa keskustelu on ottaa vaikka kaapista sama sarja ja lukea sitä. Ja kyllä sinut huomataan varmasti.  

Toinen vaihtoehto on jutella kahvilan pitäjälle hän nimittäin on todella ystävällinen ja avulias. Eli voit olla omana itsenäsi siellä eikä sinua arvostella tai haukuta vaikka pitäisit eri sarjoista kun muut. Itse en ole paikassa kertaakaan vielä pistäytynyt mutta olen kuullut siitä vain hyvää.

Lisätietoa Mangacafesta löytyy täältä:
http://mangacafe.fi/

Tähän päättyy artikkelini aiheesta Sosiaalisoituminen anime ja manga harrastajien keskuudessa. Toivottavasti aihe oli mielenkiintoinen ja herätti ajatuksia. Muistakaa ihmiset kokeilla tätä ja kertokaa onko se auttanut yhtään. Sillä tämä lienee jollain lailla juuri oikea lääke tähän pulmaan.

Hyvää yötä kaikille.

T: Blogaaja




perjantai 5. huhtikuuta 2013

Termit tutuiksi: Visual Novel

Hyvää iltaa kaikille ohikulkioille ja lukioille :)

Tämän päivän aihe koskee tällä kertaa Light-Novellien vastakohtia jotka tunnetaan nimellä Visual Novel. Mitä nämä ovat? Mistä nämä  ovat tulleet? Onko nämä suosittuja ihmisten keskuudessa?


PC + pelit + animehahmot = Visual Novel

Visual Novels tai lyhyemmin sanottuna "VN" on tietokoneille tehtyjä japanilaisia interaktiivisia pelejä joissa pääpainona on pelin tarina ja hahmot joita kyseisissä peleissä esiintyy. Toisin sanoen ajatelkaa kun lukisitte kirjaa tietokoneelta käsin mutta se olisi vain parempi kokemus ja interaktiivisempi.

Yleensä grafiikka ei ole näissä peleissä kauhean hyvää koska näiden tarkoitus on antaa käyttäjille joitain vastauksia animehahmosta tai tarinasta jota esimerkiksi ei ole selitetty hyvin animessa tai kyseisen sarjan manga-sovituksessa.


Monta eri tietä ja Valinnat


Visual Novelleiden yksi erikoispiirteistä on polut tai toisin sanoen "tiet" nämä ovat eräänlaisia osia joihin pelin tarinakaari on jaettu. Nämä osiot yleensä kertovat yhdestä hahmosta ja yksi osio voi olla kokonaan sen yhden hahmon oma tarina jolloin osiossa ei esiinny muita hahmoja ollenkaan.

Yleensä yhdessä osiossa voidaan tehdä erinlaisia valintoja jotka vaikuttavat myöhemmin pelinkulkuun joko yhdessä osiossa tai koko pelin juonessa. Pelissä myös esitetään pelaajalle kysymyksiä jotka voivat olla monivalinta tai ristisanatehtäviä.

Tyypillistä myös peleille on että niissä on yleensä enemmän loppuja kuin se ainut 1 oikea. Toisin sanoen kun pelaaja on suorittanut ensimmäisen osion voi hän siirtyä takaisin päävalikkoon ja aloittaa uuden osion. Tämä mahdollistaa rikkaamman pelikokemuksen ja pelattavuuden.


Ei ilman musiikkia eikä kohtauksia


Vaikka Visual Novelleissa on joskus todella paljon tekstiä ja kaikkea ei varmana edes jaksa lukea niin onneksi peleissä on kuitenkin aina musiikit valmiina jotka antavat hiukan energiaa lukea sen pitkän ja rasittavan tekstikappaleen. Musiikki on aina melkein todella laadukasta näissä peleissä ja ne yleensä sopivat hyvin pakettiin pelin kanssa.

Vaikka Visual Novellit eivät ole mitään elokuvia niin pelaajia ei ole unohdettu kohtausksien kanssa kummiskaan. Hienot 3D kohtaukset hyvällä animaatiolla on yksi näyttävimmistä puolista Visual Novelleissa. Eivätkä kohtaukset kuitenkaan ole aivan liian pitkiä että ne veisivät pelaajalta sen oman pelinautintonsa pois vaan päinvastoin yleensä nämä on sijoitettu sopiviin kohtauksiin.

Myös yleensä näissä on alussa alkutunnari joka toivottaa pelaajan jo tervetulleeksi fiktiiviseen maailmaan. Ja eipä ne biisitkään ole mitään polkkaa vaan kunnon biisejä haha :DD


Kaikille jotain



Kiitos erilaisten yritysten. Japanissa nykyään löytyy vaikka minkälaisia Visual Novelleja joiden genrenä voi toimia esimerkiksi kauhu, toiminta, slice of life, mecha ja detective. Myös monia muita eri lajityyppejä. Tämän takia jokaisella on mahdollisuus valita se oma genrensä josta tykkää ja näin ollen kaikille varmasti löytyy joku peli tai se oma lajityyppinsä josta pitää.

Saatavuus ja Käännökset


Vaikka Visual Novellit ovat kovahuuto Japanissa niin ei se silti ole saanut kauhean vahvaa asemaa täällä Lännessä tai Jenkkilässä juuri ollenkaan. Onneksi kuitenkin erilaiset käännösporukat yrittävät koko ajan laajentaa näitä pelejä kaikki alle. Heille ei siis makseta käännöksistä mitään mutta he kääntävät näitä pelejä silti meidän kaikkien vuoksi. Joten iso kiitos kaikille niille ihmisille jotka pistivät tämän käännösfandomin liikkeelle.

Tällä hetkellä Visual Novelleja myydään ainoastaan niiden kotimaassaan eli Japanissa ja ehkä hiukan myös Jenkkilässä. Tarkoitan sitä että jotkut kaupat saattavat olla kiinnostuneet näistä peleistä ja ottaneet omiin tuotevalikoimiinsa ne.

Valitettavasti täällä Lännessä ei pelejä juuri ollenkaan kauheasti tunneta tämän takia niitä ei juuri myydä myöskään missään. Tämä on sääli sillä jos niitä myytäisiin täällä niin se voisi myös kasvattaa hiukan japanilaisen populaarikulttuurin harrastemääriä.

Onneksi kuitenkin nykyään joitain pelejä myydään digitaalisena jolloin niiden ostaminen ei ole kovin hankalaa mutta siinä piilee sitten taas se oma riskinsä. Uskaltaako ostaa jostain firmalta jota ei tunne juuri ollenkaan mutta myy kyseisiä pelejä on sitten jokaisen oma päätös.


Haluan lopuksi vielä esittää oman kantani miksi nämä ovat niin suosittuja nykyään:


Näkökulma

Koska Visual Novellit sisältävät alkuperäisen tarinansa ovat ne nousseet suosituiksi ihmisten keskuudessa. Sillä manga ja anime versioissa voi filler tarinoita olla jonkin verran ja lisäksi sensurointia. yleensä niissä muokataan hiukan siitä juonesta myöskin uudenlaisempi. Näin ollen sarjan fanit saavat paljon tärkeää tietoa sarjaan ja sen tapahtumiin liittyen mitä mangassa tai animessa voisi saada. Myös tietenkin se kanssa koska pelit ovat interaktiivisia näin ollen pelaajat voivat vaikuttaa asioihin mitä taas mangassa ja animessa ei voi tehdä.

Tässä oli tämän kertainen postaukseni tähän aiheeseen liittyen jos Visual Novelleiden historia kiinnostaa hiukan enemmän niin pistän linkin Wikipedian erinomaiseen artikkeliin.

Pistän tähän lopuksi vielä pari videota Uminekon Visual Novel pelistä joka antaa hyvän kuvan siitä mitä Visual Novellit on ja mihin ne pystyvät.

Uminekon Visual Novel OP (Näyttää kuinka hyvä animaatio ja musiikit peleissä on)






Uminekon valikot ja käyttöliittymä (Esittelee hyvin pelimekaanikan ja valikot)


Täältä lisätietoa Visual Novelleiden historiasta: 
http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_novel