Meitä on moneen pekkaan
Keskuudessamme on monenlaisia harrastajia jotka suhtautuvat sosiaalisoitumiseen jokainen erilailla. Ensiksi on ihmisiä jotka eivät pysty olemaan samassa tilassa muiden harrastajien kanssa. Toisin sanoen nämä ihmiset ovat yleensä yksin eivätkä käy tapahtumissa tai jaa omia mielipiteitään muiden nähtäväksi.He eivät myöskään kirjoittele foorumeille tai palstoille mielipiteitään lempisarjoistaansa joita ovat nähneet harrastuksen alkamisen ajoilta asti.
Tämä ei aina välttämättä johdu siitä aina että he haluaisivat kuulua kyseiseen porukkaan. Vaan kenties he eivät osaa vain ilmaista asioita tai kuvailla kokemusksiaan muille jäsenille. Lisäksi he saattavat pelätä että nolaavat itsensä jos he kommentoivat jotain ja se asia ei pitänytkään nyt aivan paikkaansa. Näin ollen heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin katsella sarjoja ja pitää omat kokemukset lukittuna muistikoppaansa.
On myös eräs toinen ryhmä joka vastaa tämän joukon vastakohtaa eli sosiaalisoitumiseen kykenevät ihmiset. Nämä henkilöt pystyvät käymään alan harrastajatapahtumissa kuten esimerkiksi: Animecon, Tracon, Desucon jne... Samoin tämä porukka pystyy ilmaisemaan omat mielipiteensä koko porukalle ja pystyvät juttelemaan toistensa kanssa sarjojensa lempikohtauksista tai muuten vaan puhua yleisesti jostain sarjasta ilman suurempia hankaluuksia. Myös foorumeilla kirjoittelu ja palstoilla pyöriminen kuuluu hyvin todennäköisesti näiden ihmisten vapaa-aikaan ainakin osittain.
Kysymys kuuluukin siis Millä keinolla saisimme kyseiset ihmiset jotka eivät pysty sosiaalisoitumaan kunnolla hiukan sosiaalisimmiksi? No tähän pulmaan on monta ratkaisua ja nämä keinot ovat seuraavanlaiset.
Jos vain Enkku sujuu niin hey no problem!
Ihan ensimmäisenä jotta sosiaalisoituminen voidaan saada kuntoon niin suosittelen ehdottomasti foorumi / palstaa nimeltä MyAnimelist tai lyh. MAL. MAL on paikka joka on tehty varta vasten anime-ja manga faneja ajatellen ja suurimmaksi osaksi heidän ilokseen. Onpahan sivusto saanut suomalaisetkin harrastajat myös mukaan vaikka alunperin koko sivusto on lähtöisin Jenkkilästä.
Syy miksi suomalaisetkin harrastajat ovat lähteneet mukaan tälle sivustolle on juuri sen takia koska se tarjoaa mielettömän määrän ominaisuuksia ja resursseja käyttäjille. Näin ollen sivuston toiminnat eivät ulotu vain kirjoittamiseen vaan tarjoolla on monia mielenkiintoisia ominaisuuksia kuten esimerkiksi: Voit arvostella animea tai mangaa tai halutessasi voit kirjoittaa oman anime tai manga arvostelun päätös on sinun.
Lisäksi voit suunnitella oman anime ja manga listan jonne voit päivittää kaikki animet ja mangat jotka olet katsonut ja lukenut. Mutta ei siinäkään vielä kaikki lisäksi voit antaa arvosanat näille ja merkata missä kohdassa olet menossa jaksossa tai luvussa kyseisessä animessa tai mangassa. Näiden kaiken lisäksi voit keskustella melkein ihan mistä tahansa sarjasta vain haluat. Ja resurssit tähän ovat aivan loistavat. Näin ollen MAL tulee ehdottomasti ykkösenä sivustona joka tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet käyttäjälle harrastuksen laajentamisen ja sosiaalisoitumisen kannalta.
Mutta asiassa on vain pieni ongelma. MAL on ainoastaan englannin kielellä toimiva sivusto jolloin se rajoittaa joidenkin ihmisten mahdollisuuksia käyttää sitä. Mutta jos perus englannin kieli on hallinassa ja sanastoa löytyy ja tiedät kaikki sanat jotka harrastajien pitäisi tietää kuten esimerkiksi nämä: Grade, Review ja Anime. Tietysti näiden ohella ymmärrät englantia jonkin verran. Ei siis mikään PRO pidä olla että sivustoa pystyy hyödyntämään.
Hienoa olisi kyllä jos sivusto saisi päivityksen ja koko järjestelmä saisi lokalisointi mahdollisuuden Suomen kielelle. Eli siis tätä voi hyvin ehdottaa sivuston toivomukset ja pyynnöt osiossa joka löytyy foorumeilta. Lopuksi vielä minkä takia tämä sivusto kannattaa valita on uskomattoman ystävällisen ja avuliaan palvelun takia. Uusia tulokkaita tervehditään ja yleensä autetaan aina jos heillä on jotain ongelmia sivuston kanssa.
Tosi haaste
Kun olet viimein valmis viimeiseen koitokseen ja on aika astua ulos talosta raikkaaseen ulkoilmaan ja lähteä tapaamaan muita alan harrastajia niin mieti ensiksi tapahtuma jossa olisi vähiten porukkaa. Jotta et tunne oloasi liian ahtaaksi suurimmissa tapahtumissa kuten esimerkkinä: Desucon. Etsi tietoa anime-ja manga tapahtumista jotka ovat lähellä kotiseutuasi. Jos näin ei ole niin koita mennä toiseksi lähimpään mutta jos millään ei tunnu löytyvän tämmöisiä tapahtumia.
Niin joskus on vain hyvä matkata kaupungista toiseen ja vierailla vaikkapa Helsingin sarjakuvamessuilla. Näillä pienen alan tapahtumissa ei ole kauheasti ehkä manga tai anime harrastajia mutta ainakin vähemmän porukkaa ja näin ollen saatat hyvinkin löytää juttuseuraa.
Niin joskus on vain hyvä matkata kaupungista toiseen ja vierailla vaikkapa Helsingin sarjakuvamessuilla. Näillä pienen alan tapahtumissa ei ole kauheasti ehkä manga tai anime harrastajia mutta ainakin vähemmän porukkaa ja näin ollen saatat hyvinkin löytää juttuseuraa.
Mutta jos sekin tuntuu hankalalta vielä niin on olemassa paikka nimeltään Mangacafe. Mangacafessa saattaa tutustua nopeammin harrastajiin kun alan tapahtumissa. Koska paikka ei ole kauhean iso. Eli voit mennä sinne yksin tai kavereiden kanssa ja alkaa juttelemaan muiden harrastajien kanssa.
Äläkä huoli vaikka siellä oltaisiin vain kaveriporukoissa kyllä toisetkin harrastajat haluavat varmasti oppia tuntemaan sinutkin ja kaverisi. Ja paras tapa aloittaa keskustelu on ottaa vaikka kaapista sama sarja ja lukea sitä. Ja kyllä sinut huomataan varmasti.
Toinen vaihtoehto on jutella kahvilan pitäjälle hän nimittäin on todella ystävällinen ja avulias. Eli voit olla omana itsenäsi siellä eikä sinua arvostella tai haukuta vaikka pitäisit eri sarjoista kun muut. Itse en ole paikassa kertaakaan vielä pistäytynyt mutta olen kuullut siitä vain hyvää.
Lisätietoa Mangacafesta löytyy täältä:
http://mangacafe.fi/
Tähän päättyy artikkelini aiheesta Sosiaalisoituminen anime ja manga harrastajien keskuudessa. Toivottavasti aihe oli mielenkiintoinen ja herätti ajatuksia. Muistakaa ihmiset kokeilla tätä ja kertokaa onko se auttanut yhtään. Sillä tämä lienee jollain lailla juuri oikea lääke tähän pulmaan.
Lisätietoa Mangacafesta löytyy täältä:
http://mangacafe.fi/
Tähän päättyy artikkelini aiheesta Sosiaalisoituminen anime ja manga harrastajien keskuudessa. Toivottavasti aihe oli mielenkiintoinen ja herätti ajatuksia. Muistakaa ihmiset kokeilla tätä ja kertokaa onko se auttanut yhtään. Sillä tämä lienee jollain lailla juuri oikea lääke tähän pulmaan.
Hyvää yötä kaikille.
T: Blogaaja