tiistai 10. syyskuuta 2013

Fanipalvelu: Japanissa nyt ja ennen

Heipä hei blogilaiset ja muut ohikulkijat. Syyskuu on alkanut viimein ja uudet kujeet. Tämän päivän aiheena toimii Fanipalvelu. Siitä ollaan puhuttu viime aikoina aika paljon fanien keskuudessa. Käykäämme suoraan asiaan.

Kahdet kasvot


Tarkastelemme aihetta 2 eri puolesta. Nimittäin, ennen ja nykypäivän muodossa. Moni varmasti miettii sitä onko Fanipalvelu ollut samankaltaista aina. Aika lailla.

Ennen sensuroimaton


Mitä nyt ennen vanhaan sensuroitia ei juuri ollut ja paljasta pintaa näkyi kunnolla. Tyttöjen ylä- ja alaosat etenkin tunkivat ruudun tielle ja hankaloittivat animen katselua. 

Moni ei juuri pitänyt siitä, kun alastomattomat ihmiset oli valittu animen esikuviksi. Onneksi tästä tilanteesta ollaan osittain päästy eroon. Fanipalvelu korvattiin hiukan eri tavalla.

Vaan Nykyään sensuroitu


Japanissa huomattiin, että animeihin voisi sisällyttää fanipalvelua, mutta sitä ei tarvitsisi olla aivan kauheasti. Ei ainakaan niin paljon, että fiilikset menee sarjan edetessä pilalle ja se kiinnostus sarjaa kohtaan säilyisi.

Niinpä homma päätettiin korjata lisäämällä animeihin niin sanottuja "hassuja tilanteita", jossa esim. Poika astui ovesta sisään unisena, kun tyttö oli juuri laittanut pantsut jalkaan ja näkee tämän. Tyttö kiljaisee ja poika pahoittelee. Niin se menee nykypäivänä ainakin animeissa. 

Ja jotta DVD:t tuottaisivat enemmän rahaa oli kyseisen animetytön pukeutua viettelevästi ja hiukan paljastaa itseään yleisölle. Tiukoissa vaatteissa ja söpöilemällä kameralle. Otakut, kun eivät voi olla pitämättä tämänkaltaisesta palvelusta he suorastaan nauttivat siitä ainakin Japanissa. Täytyy kyllä sanoa, että Fanipalvelu tulee aina olemaan osa Japanin kulttuuria halusi sitä tai ei. 

Fanipalvelu ei lähde animeista niin kauan kun sille on kysyntää. Fanipalvelu, vaan nykyään saattaa pilata hyvän sarjan seuraamisen. Mikä on harmi, koska monet odottavat hahmojen lähentyvän toisiaan kohden, mutta ilman mitään pelleilyjä.

Fanipalvelun Ristiriidat


Fanipalvelu jakaa todella erilaisia ja mielenkiintoisia mielipiteitä. Sanotaan, että hyvä sarja on semmoinen, jossa juonta kuljetetaan eteenpäin, mutta samalla palvellaan katselijoita. (Fairy Tail, One Piece) Lisäksi, juuri oikeassa kohdassa animoidut tilanteet sopivat tilanteeseen kuin tilanteeseen.  Huono esimerkki on taas semmoinen, jossa juoni unohdetaan ja Fanipalvelusta tulee koko sarjan päätarkoitus. (To-Love Ru) (High School DxD)

Oli asia miten tahansa, kannattaa nämä asiat pitää mielessä, ettei eksy väärien sarjojen pariin, vaan löytää eroavaisuudet ja osaa soveltaa käytännössä sitä sarjoissa.

Tässä tämän päivän aiheeni. Muistakaa antaa sarjalle mahdollisuus, vaikka se sisältäisi fanipalvelua, sillä koskaan ei voi tietää minkälaista se on etukäteen

Hauskaa syyskuuta kaikille :)

T: Blogaaja