Tänään aihepiirinä toimii Psykologisuus animessa. Eli millä lailla kyseinen ilmiö näkyy ja mitä sillä on saatu aikaan animeyhteisössä.
Psykologia ja Anime
Psykologia on aine joka kuvaa ihmisen mieltä. Sitä voidaan vaikka käyttää oppimisen, muistamisen tai vaikka tiedonkeräämisen viestintä-välineenä.
Miten Psykologisuus näkyy animeissa ylipäätänsä?? No, ainakin psykologisissa animeissa on sama aihe tarkastelussa mutta ihmisen mielen sijasta tutkitaan animehahmon mieltä. Eli toisin sanoen mitä sen kyseisen hahmon päässä oikein liikkuu.
Psykologisuus ilmenee eri tavalla hahmojen kautta. Esimerkiksi jollain hahmolla se voi näkyä masentumisen (Neon Genesis Evangelion) kautta. Siihen on voinut vaikuttaa joku kriisi tai suuri tapahtuma mikä murtaa hahmon mielen ja aiheuttaa kyseisen reaktion hahmon toiminnoissa.
Se voi myös näkyä pakkomielteenä joihinkin asioihin kuten esimerkiksi hulluksi tulemalla. (Death Note) Tai vaikkapa salailemalla asioita. (Mirai Nikki) tai suunnitella ilkeitä suunnitelmia. (Monster)
Sarjoissa kuten Death Note esimerkiksi psykologinen perspektiivi näkyy hyvin tuntemattomana voimana jota voisi vertailla jumalan tai pirun voimaan mystisiä voimia joita ei tunne muut kuin käyttäjä itse..
Monsterissa taas se näkyy hypnoosin kaltaisessa muodossa jossa hypnoottiset ihmiset seuraavat käskyjä pyynnöstä tai toteuttavat niitä johtajalleen. Se voi myös näkyä puheettomana ilmiönä jos ihmisen mieli on sellaisessa tilassa.
Analyysejä ja selityksiä
Psykologiallisissa animeissa haetaan yleensä jonkimmoista selitystä siihen miksi ihmisen mieli toimii tilassa kun tilassa erilailla. Usein kysymykset pohjautuvat moraalin ja se herättää katsojien kiinnostuksen. Kysymykset kuten: "Onko se oikein vai väärin moraalisesti ihmismielessä?" "Mitä siitä voi seurata?" "Miksi henkilö toimii niin kuin tekee"? "Miten hahmon kehitys näkyy?" Minkä vuoksi henkilö tekee niin?
Psykologiset animet eivät pelkästään keskity ihmiseen vain esimerkiksi tapa jona psykologia näkyy animessa. Esimerkiksi: ihmismielen hallitseminen, Paykologiset animet antavat aika todentuntuisen ja realistisen kuvan katsojalle.
Kokonaisuus Sama
Oli kyse sitten mistä tahansa psykologisesta animesta niin näissä tulee aina olemaan sama kokonaisuus jotka ovat:
1. Synkkä juoni
2. Sekavat hahmot
3. Juonenkäänteitä paljon
4. Todentuntuinen
5. Joltain osin realistinen
6. Henkilöillä tunnepurkauksia enemmän
7. Sekoittaa katsoja pään kokonaan
Siinäpä oli tämän päivän postaus. Kannattaa katsastaa tämä genre sillä se on yksi nautinnollisimmista genreistä. Miksi? Tarinankerronnan vuoksi näin siis ainakin Monsterin anime-sovituksessa :)
T: Blogaaja

