torstai 29. marraskuuta 2012

Päivitystä ei enää pohdintoja!

Lopetin noiden viikottaisten jaksojen pohdinnan koska en vain yksinkertaisesti jaksa kirjoittaa joka viikko mitä jaksossa tapahtuu. Sanotaan nyt kuitenkin näin että Chou Soku Henkei Gyrozetter on ihan hyvä sarja ja jokaisen kannattaa katsoa se.

Hyvää päivänjatkoa

T: Blogger

tiistai 27. marraskuuta 2012

Animen ja Mangan myyntiluvuista

Heipä hei kaikille lukioille!

Joulu on pian ovella ja ei se uusi vuosikaan niin kaukana olevalta tunnu enää.


Siispä onkin hyvä alkaa puhunmaan erittäin mielenkiintoisesta aiheesta koskien tietysti mangan ja animen myyntilukuja. Miksi juuri myyntiluvut ovat tärkeitä?


No sanotaanko sen takia että suurin piirtein niistä riippuu saako anime tai manga jatkoa enää ensimmäisen kauden jälkeen tai jos manga ei tunnu myyvän juuri ollenkaan niin silloin se voi myös meinata sitä että sarja joudutaan lopettamaan huonon myynninsä vuoksi.

Toinen asia minkä vuoksi myyntiluvut ovat tärkeitä koskee tietysti animen tekijöitä ja mangakoita. Sillä mitä enemmän sarjat myyvät sen suositumpia niistä tulee ihmisten keskuudessa jolloin keskusteluja käydään yhä tiiviimmin sarjasta.


Näin ollen mangakoista tulee kuuluisia ja hyvin tunnettuja. Sillä kaikkihan haluaisi olla aina siellä listan ykköspaikalla mutta kaikilla ei siihen aikaa riitä.


Ainiin myyntiluvujen avulla selvitetään myös sitä kuinka moni kuluttaja pitää sarjasta ja näiden avulla yritetään luoda erilaisia manga tai anime elämyksiä kuluttajille jos siis sarja tulee olemaan niin suosittu että se saa useamman kaudenkin.


Mutta entä sitten vähiten myydyt sarjat jotka eivät ole päässyt edes listoille. No nämä ikään kun unohdetaan kokonaan keskuudesta. Mutta onneksi näillekkin sarjoille löytyy nykyään omat faninsa ja jopa lukuisia ryhmiä.


Viimeinen asia joka ei ehkä niin hyödyllinen ole mangan tai anime kohdeyleisölle mutta itselleni se on kyllä aika merkittävä asia. Nimittäin valita uusi manga tai anime myyntiluvujen perusteella.


Vaikka moni sarja olisi suosittu ja myyntiluvut ovat pilvissä niin se ei aina meinaa sitä että sarjassa olisi kaikki aivan täydellistä. Näin ollen monien sarjojen fanit kuten vaikkapa Naruto ja Bleach ovat ilmaisseet mielipiteitään siitä jyrkästi.


Toivotankin kaikille lukioille hyvää joulua ja muistakaa että jokainen manga tai anime on omalla tavallaan hieno luomus.

T: Blogaaja

tiistai 6. marraskuuta 2012

Animen ja Mangan välinen ero?

Pitkästä aikaa taas tulee tämmöistä hiukan pohdinta aihetta itseltäni. Halusin tehdä tästä aiheen koska suurinosa ihmisistä ei kuitenkaan vieläkään tunnu ymmärtävän sitä tärkeintä pointtia mikä on näiden kahden välinen ero vai onko semmoista edes olemassa?

Anime:

Anime on siinämielessä monille voi tuntua oudolta käsitteeltä aluksi. Jos siitä ei esimerkiksi ole koskaan kuullutkaan tai nähnyt mitään animaatiota niin moni ihminen voi hyvin saada vääränkäsityksen siitä miten anime ihan oikeasti on eri asia kuin manga.

 Mutta lähtökohtana toimii tässä aina se että Anime on Japanilainen animaatio joka voi olla sarja tai elokuva. Se on myös liikkuvaa kuvaa joka pitäisi olla päivän selvää kaikille mutta näin ei ole valitettavasti ainakaan mitä olen omilta koulukavereilta kuullut ja myös ihan muualla olen samaa myös kuulut.

 Esimerkiksi siitä kuinka moni ihminen sanoo että Manga on Animea ja Anime on Mangaa?? O_O Ensinnäkkin jos ei ole aiemmin tiennyt animesta tai mangasta niin tämmöistä mielipidettä ei kannata ilmaista suoraan koska jos ei oikeasti ole sitä omaa tietämystä asiasta niin silloin ei kannata mennä sanomaan ihan mitä sattuu.

Itseäni ainakin harmittaa se että niin moni ei vieläkään tunne tätä eroa koulukavereistani. Ja kun olin Studio Ghiblin uusimman elokuvan ensi-illassa niin kuulin parilta tyypiltä siinä että joku sanoi siinä "että eiks tää oo se uusi manga elokuva" tässä vaiheessa olin hiukan surullinen kun he eivät edes tienneet kummasta termistä oli kyse.

Japanilaisuus Ja Länsimaalaisuus:

Anime on japanilaisten keksimä viihdyketuote jonka pohjalta on tehty elokuvia ja sarjoja. Nämä sarjat ja elokuvat yleensä ovat suunniteltu tietyille ryhmille esimerkiksi sarjan faneille. Mutta onko anime kokonaan japanilaista ei. Vaikka anime on keksitty japanissa niin se ei tarkoita sitä että ei olisi esimerkiksi amerikkalaista animaatiota tunnetaan nimellä: Länsimaalainen animaatio meilläpäin. Niihin kuuluvat Disneyn elokuvat yms. Ja vaikka myös sarjat jotka julkaistaan vaan lännessä.


Manga:

Manga on alunperin japanilainen viihdyke niin kuin anime. Jonka vuoksi se on Japanissa osa kulttuuria. Jolloin se tarkoittaa sitä että sitä lukevat, pojat ja tytöt, mummot, vaarit, aikuiset ja niin edespäin.

Mangan moni onneksi kuitenkin jo tunnistaa siitä että se on väärinpäin luettua sarjakuvaa joka on todella hyvä tunnistuksen kohde. Ja siitä sen tietää periaatteessa kuka vaan ehkä helpommin kuin animen. Kuitenkin on vielä se puoli olemassa joka luulee että Manga on liikkuvaa kuvaa eli toisin sanoen animea.

Kysymys kuuluukin millä ihmeen keinolla nämä 30% ihmisitä saisi käännettyä siihen samaan  uskoon että Manga on japanilainen sarjakuva jota luetaan väärinpäin eikä mitään animaatiota jota katsellaan TV:stä. 

Yleensä mangaa luetaan ihan pokkareina niin kuin kirjoja mutta Japanissa on myös omanlaisia mangalehtiä ja suosituin niistä on Weekly Shonen Jump.

Tiivistelmä:

- Anime on japanilainen animaatio jossa esiintyy liikkuvaa kuvaa.
- Manga on japanilainen sarjakuva jota luetaan erilailla verrattuna normaaliin kirjoihin.

Kun nämä 2 asiaa ymmärtää niin silloin voi olla jo ylpeä itsestänsä ja vaikka ei pitäisikään Mangasta tai Animesta niin ainakin asialle saisi perustelut miksi? Eikä esiintyisi enää outoja kuvauksia Mangasta tai Animesta.

Puhuin tässä myös vähän länsimaalaisesta ja japanilaisesta animaatiosta joten nyt ainakin jokainen ymmärtää myös niiden välisen eron :d

Hyvää Päivänjatkoa :)

T: Blogaaja