Tämän päivän aiheeni tulee keskittymään siihen pitäisikö animen olla mielummin digitaalisena vai kaupassa myytävinä koteloina.
Omasta mielestäni olisi ehkä hyvä jos saataisiin joku paikka mistä voisi ostaa digitaalisena animejulkaisuja vaikkapa uusia animeita myöskin eikä vain niitä vanhoja esim. Narutoa, Bleachiä, One Pieceä vaan uudempia animeita jotka ovat vasta alkaneet Japanin Tv:ssä pyörimään. Tämä myös tarkoittaisi sitä että se olisi maalimanlaajuinen sivusto jolloin ei olisi mitään ongelmia sivuston käytön suhteen vaikka ei asuisikaan USA:ssa.
Mutta totta puhuen tulevaisuudessa kaikki tulee menemään digitaaliseksi halusi sitä tai ei. Koska on niin paljon ihmisiä jotka jo ostavat isoja määriä animea nettikaupoista yms. paikoista.
Käydäänpä kuitenkin läpi ekaksi hyviä puolia molemmista alueista.
Ensinnäkin jos ostat animea digitaalisena niin silloin voit olla varmaa että saat heti haluamasi animen ja varmasti näiltä tarjoajilta jotka kyseisen animen ovat pistäneet digitaaliseen myyntiin on päivitysjärjestelmä joka päivittää aina kun uusi jakso on saatavilla ja valmiina katsottavaksi. Tietysti näistä joutuisi maksamaan esim 5€ yksi jakso mutta kuvanlaatu olisi ainakin parempi kuin DVD:llä olevan version. Ja tässä on myös se toinenkin hyvä puoli että samaa jaksoa voidaan katsoa monilla eri laitteilla kuten iPhone, iPad, iPod, ja jakso voidaan convertoida juuri oikeaan muotoon jolloin se varmasti toimii näissä mainitsemissani laitteissa. Mutta tämäkin on mielipide asia jokaisella ihmisellä on varmasti oma näkökulma tähän asiaan.
Seuraavaksi katsastellaan tätä toista puolta eli DVD koteloita ja miksi juuri näitä pitäisi olla tulevaisuudessa eikä digitaalisena. Kyllähän aina itsekkin haluaisi varmasti saada kannen omistamiin DVD elokuviin eikä vain että ne lojuisivat koneella. Kannessa on kuitenkin välillä taidetta sun muita yksityiskohtaisia asioita joita ei digi-versio voi tarjota. Mutta tässäkin kannattaa ottaa huomioon se että jossain vaiheessa hyllytila loppuu kesken ja voi olla ongelmallista löytää kaikille omistamilleen DVD elokuville sopivaa paikkaa. Paljonko tämmöiset kannet tulisivat maksamaan ja tulisiko siitä päänvaivaa valmistaa näitä tulevaisuudessakin en usko. Tietysti lama on se päärinmäisin asia joka vaikuttaa näihin asioihin ja sen vaikutus näkyy myös anime kulttuurissa. Mutta tällä hetkellä tilanne on ainakin vielä hallinnassa kuluttajien kannalta jolloin meidän ei ainakaan vielä pariin vuoteen tarvitse huolehtia tämmöisestä. Tosin on kuitenkin muistutettava että kun muutos tapahtuu niin silloin se myös tapahtuu ja vanhaan ei ole paluuta enää koskaan.
T: Blogaaja
Näkökulmia Animeen ja Mangaan ja kaikkea siltä väliltä.
sunnuntai 30. syyskuuta 2012
lauantai 29. syyskuuta 2012
Anime trailerit analyysissä: Naruto Road to Ninja
Uusia osoita tulee melkein jatkuvasti tänne joten toivottavasti pidätte tästä osiosta jossa tulen vähän pohtimaan noita trailereita ja omia mielipiteitäni tulevista elokuvista.
Naruto Movie Road To Ninja
Uusin naruto leffa tulee kertomaan siitä kuinka Naruto ja Sakura joutuvat alternative tulevaisuuteen yhdessä ja samalla tietysti ensimmäistä kertaa elokuvissa esiintyy Akatsuki joka on siis organisaatio joka jahtaa bijuu nimisiä hirviöitä ja kun Naruto on yhdeksänhäntäinen kettu niin tietysti Akatsukin johtaja Tobi on siitä kiinnostunut ja haluaa eristää Narutosta kyubin voimat.
Tobilla on pahat mielessä:
![]() |
| Tobin käyttämä Sharingan on ikävä kapistus. (Copyright: Tv Tokyo, Masashi Kishimoto) |
Mielenkiintoisinta leffassa tulee olemaan varmaankin se kuinka iso rooli loppuen lopuksi tobilla on elokuvassa animaatio näyttää jo upealta ja tobin maski on hyvin suunniteltu. Tuleeko tobi saamaan nämä voimat no sitä ei vielä voi kukaan tietää koska sen saamme tietää vasta ensi vuonna kun leffasta pitäisi ilmestyä jonkin sortin versio.
Raivoaminen on vain hyvä juttu:
![]() |
| Ei tainnut Naruto oppia tekemisistään tässäkään tapauksessa :xD (Copyright: Tv Tokyo, Masashi Kishimoto) |
Tämä kuva kyllä toi mieleeni sen että Kushinan raivoamisilta ei varmasti leffan aikana vältytä ja hän varmasti suhtautuu Narutoon erikoisella tavalla eri tilanteissa leffan aikana. Mutta en malta odottaa tätä kohtausta elokuvassa. Koska se tuo mielestäni Kushinaan Uzumaki klaanin piirteitä ja sen kuinka Naruto tulee kärsimään äitinsä huudoista koska ei juuri tehnyt niinkuin hän halusi. Myös näiden kahden välisiä keskusteluja tulen eniten odottamaan ja sitä että Naruto saa vihdoin olla perheensä kanssa vähäsen aikaa ainakin.
Sä et muihin koske tajusitko:
![]() |
| Hinatalla taitaa olla vähän huono päivä ollut :P (Copyright: Tv Tokyo, Masashi Kishimoto) |
Kishimotolla on ollut loistavia suunnitelmia Hinatalle koska tyttö näyttäytyy animessa ujona ja ei oikein uskalla lähestyä Narutoa niin ilmeisesti Kishimoto on ajatellut että jos hän pistää Hinatan ja Naruton lähekkäin saadaan aikaan mielenkiintoinen tilanne näiden kahden välille. Sain kyllä tästä kohtauksesta naurut itselleni kun trailerin ensimmäisen kerran näin :DD Myös Hinatan uusin persoona joka elokuvassa tulee näyttäytymään vahvasti varmasti herättää keskustelua aiheesta.
Ihme:
![]() |
| Naruton vanhemmat valmiudessa (Copyright: Tv Tokyo, Masashi Kishimoto) |
Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta kuin Naruto näkee perheensä esim elokuvassa The Lost Tower hän tapaa isänsä ja animessa ja mangassa jossain vaiheessa nähdään molemmat. Mutta minusta on hienoa se että Kishimoto on päättänyt tuoda molemmat jäsenet tähän leffaan ja mikä mielenkiintoisinta on se että Kushinan vaatteet ovat samanlaiset kun Minatolla. Koska Kushinaa ei olla vielä koskaan nähty Jounin puvussa ja nyt hänet nähdään siinä! mainiota Kishimoto aivan mainiota :)
Mitä ihmettä:
![]() |
| Sasuke on oikein herrasmies :P (Copyright: Tv Tokyo, Masashi Kishimoto) |
Minkä ihmeen takia Sasuke ojentaa ruusua Sakuralle. No sitä voimme vain ihmetellä koska animessahan sasuke vihaa suorastaan Naruto ja Sakuraa eikä tule heidän kanssaan hyvin toimee niin pistää miettimään että haluaako Kishimoto jotenkin muuttaa Sasukea pelkästään tässä elokuvassa vai tullaanko tämmönen näkemään vielä originaali animessa. Koska sinäänsä tämä leffa ei tule sijoittumaan alkuperäiseen tarinaan millään lailla. Ja on myös mielenkiintoista nähdä Sakuran reaktio tähän miten hän suhtautuu tämmöiseen.
Tähän päättyy tällä kertaa trailerikatsaus kertokaa toki kommenteissa mitä mieltä olitte tämmösestä ja haluatteko että jatkan näitä tulevaisuudessa.
perjantai 28. syyskuuta 2012
Animea Arvostelussa: コクリコ坂から Kukkulan tyttö ja sataman poika
Moikkelis kaikille lukijoille.
Tuli sitten tänään nähtyä tuon Miyazakin pojan ohjaama leffa joka nousi helposti top 3 ghibli leffoihin omasta näkökulmastani ainakin. Kun ensimmäiseksi kuulin tästä elokuvasta mietin vaan että toivottavasti saataisiin Suomeen sama leffa valkokankaille. Ehdin nähdä trailerin tästä leffasta josta ei kuitenkaan paljoa itselleni selvinnyt pari asiaa kummiskin. No ennen kun aloitan tämän arvostelun niin kerrotaan nyt kuitenkin että
tässä saattaa olla spoilereita joten lukeminen omalla vastuulla!
Toinen kohtaus joka leffassa suorastaan nauratti oli poikien pitämä kokous koska he vastustivat kerhohuoneen tuhoamista ja samalla kaikki rupesivat puhumaan ja tappelemaan sai kunnon naurut tästä kohtauksesta. Mutta tämä huvi kesti vielä tovin kunnes Shun rohkeasti hyppää takaalta pöytien päälle ja lavalle ja hän sanoo mielestäni hienosti lauseen että jos kaikki vanha ja tärkeät asiat hävitetään kulttuurista niin silloin ei ole mitään mahdollisuuksia tulevaisuudelle. Puheen jälkeen rehtori tuli katsomaan tilannetta ja kaikki rupesi laulamaan siinä se oli kanssa huvittava kokemus itselleni kun koko hahmokunta alkaa vain laulamaan :DD
Yokohama on toteutettu erittäin hyvin leffassa ja kaikki on suunnilleen yksityiskohtaisetsi kuvattu. Meri näyttää aidolta samoin jotkut rakennukset. Katsojat voikin vapaasti ihmetellä miten ihmeessä Goro on saanut tämmöisen aidolta tuntuneen maiseman ja animaation heräämään eloon. Aluksi oudostelin itse tätä animaatiota koska huomasin selvästi että se oli hiukan eri tyyliä kun ghiblin edellisessä elokuvassa kätkijöissä. Mutta äkkiä siihen tottui ja lopulta animaatio sopi elokuvaan kun nakutettu. Missään vaiheessa elokuvaa ei näyttänyt siltä että se olisi jotenkin tökki nyt tai huonontanut laatua päinvastoin Goro onnistui tekemisissään ja hyvä niin.
Umi Matsuzaki = Iloinen ja pirteä koululaistyttö joka on aina ystävällinen toisille eikä tappele vanhempiensa kanssa hän on seikkailunhaluinen, mukava, ujo hahmo.
Shun Kazama = Outo, seikkailunhaluinen, tiedonjanoinen nusumuori poika joka haluaa aina tietää asioita esim. omasta isästäänsä, rohkea.
H
Sora Matsuzaki = Umin pikkusisko joka on ihastunut satamassa asuvaan Shuniin. Sora on iloinen, ystävällinen, auttavainen, rohkea.
Shirō Mizunuma = Viisas, päätöstentekijä, johtaja, oppilaskuntaa ja toimii päämiehenä joka ottaa vastuun kaikista kokouksista sun muista järjestelyistä.
Tuli sitten tänään nähtyä tuon Miyazakin pojan ohjaama leffa joka nousi helposti top 3 ghibli leffoihin omasta näkökulmastani ainakin. Kun ensimmäiseksi kuulin tästä elokuvasta mietin vaan että toivottavasti saataisiin Suomeen sama leffa valkokankaille. Ehdin nähdä trailerin tästä leffasta josta ei kuitenkaan paljoa itselleni selvinnyt pari asiaa kummiskin. No ennen kun aloitan tämän arvostelun niin kerrotaan nyt kuitenkin että
tässä saattaa olla spoilereita joten lukeminen omalla vastuulla!
Nimi: コクリコ坂から - Kukkulan tyttö Ja Sataman poika
Ohjaaja: Goro Miyazaki
Tuottaja: Toshio Suzuki
Kirjoittanut: Hayao Miyazaki ja Keiko Niwa
Musiikki: Satoshi Takebe,
Laulun sanat: Aoi Teshima
Animaatiostudio: Studio Ghibli
Lisensöinyt: Toho
Juoni:
Kokuriko zaka kara sijoittuu Yokohamaan vuoteen 1963 jossa nuori kouluikäinen tyttö Umi Matsuzaki asustelee siskojen ja perheensä kanssa ja hoitaa arkipäivän askareita. Umia tosin vaivaa eräs asia hänen isänsä lähti merille ja hänen laivansa upposi korean sodan aikana ja miehestä ei ole kuulunut sen jälkeen mitään pitkiin aikoihin.
Tämän takia Umi on tehnyt lupauksen itselleen että hän nostaa aina lipun salkoon toivoen että tämä näkisi isänsä ja palaisi kotiin.
Voi tuota poikaa kun hulivili on:
Leffan nimessä olevan sataman poika ei ole vain turhaan nimessä. Vaan leffassa tavataan eräs nuori poika joka asuu satamassa ja pitää kerhotalolla kokouksia koska tämä aiotaan sulkea koska paikkaa ei ole pesty vuosiin ja se on kunnon sikolätti. No tietysti pojat ovat jo tuhoonuomittuja koska kerhotalo aiotaan sulkea ja eihän kukaan haluaisi että niin kävisi. Onneksi Umi saapuu paikalle ja keksii että tytöt voisivat vähän auttaa poikia siinä urakassa ja siinä vaiheessa kaikki rupeavat työn touhuun ja hauskaa on. Pojan nimi on Shun ja hän on joka paikan touhuja joka valmistelee kerhohuoneen lehtiilmoituksia seinille.
![]() |
| Shun on suurisuu :P (Copyright: Studio Ghibli) |
Itke tyttö itsesi uneen:
Elokuvassa nähdään myös varmaan koko leffan koskettavin kohtaus joka itseäni kosketti ainakin todella paljon. Umi saa hetken aikaa olla isänsä ja äitinsä luona ja tuntea tuon läheisyyden tunteen samalla taustalla soi koskettava kappale jolloin itsekkin rupeaa miettimään omia asioita ja pohtimaan kuinka tärkeitä omat läheisensä ja sukulaiset ovat. Myös animaatio siinä kohtauksessa oli toteutettu tosi hyvin ja hahmojen tunteet olivat aidot.
![]() |
Mizunuma on hyvä laulamaan oikeesti :P
(Copyright: Studio Ghibli)
|
Toinen kohtaus joka leffassa suorastaan nauratti oli poikien pitämä kokous koska he vastustivat kerhohuoneen tuhoamista ja samalla kaikki rupesivat puhumaan ja tappelemaan sai kunnon naurut tästä kohtauksesta. Mutta tämä huvi kesti vielä tovin kunnes Shun rohkeasti hyppää takaalta pöytien päälle ja lavalle ja hän sanoo mielestäni hienosti lauseen että jos kaikki vanha ja tärkeät asiat hävitetään kulttuurista niin silloin ei ole mitään mahdollisuuksia tulevaisuudelle. Puheen jälkeen rehtori tuli katsomaan tilannetta ja kaikki rupesi laulamaan siinä se oli kanssa huvittava kokemus itselleni kun koko hahmokunta alkaa vain laulamaan :DD
Maisemat ja Animaatio:
![]() |
| Taianomainen animaatio herää eloon elokuvassa (Copyright: Studio Ghibli) |
Yokohama on toteutettu erittäin hyvin leffassa ja kaikki on suunnilleen yksityiskohtaisetsi kuvattu. Meri näyttää aidolta samoin jotkut rakennukset. Katsojat voikin vapaasti ihmetellä miten ihmeessä Goro on saanut tämmöisen aidolta tuntuneen maiseman ja animaation heräämään eloon. Aluksi oudostelin itse tätä animaatiota koska huomasin selvästi että se oli hiukan eri tyyliä kun ghiblin edellisessä elokuvassa kätkijöissä. Mutta äkkiä siihen tottui ja lopulta animaatio sopi elokuvaan kun nakutettu. Missään vaiheessa elokuvaa ei näyttänyt siltä että se olisi jotenkin tökki nyt tai huonontanut laatua päinvastoin Goro onnistui tekemisissään ja hyvä niin.
Hahmokaarti:
Ghiblin elokuvissa tuntuu olevan aina paljon hahmoja ja joka kerta ne näyttävät kaikki ihan erilaisilta ja heillä on omat tunnepiirteet ja kiinnostuksen kohteet, En vieläkään voi käsittää sitä miten ihmeessä Miyazaki saa kaikista hahmoista niin erilaisia ja upeita kokonaisuuksia. Mies on selvästi legenda jo hahmojen luonnissa. Elokuva tarjoaa monenlaisia hahmoja jolloin jokaisella katsojalla on mahdollisuus tutustua omalaatuiseensa hahmoon ja varmasti löytää jonkun pidettävän henkilön. löytyy fysiikkaneropatteja, siivoojia, kova äänisiä miehiä, juoruilevia tyttöjä, ihastumista ja vaikka mitä. Ajattelin mainita tässä nyt ainakin pari tärkeää henkilöä joten tästä se lähtee.
![]() |
| Presidentillä on vähän liiankin hauskaa :P (Copyright: Studio Ghibli) |
Umi Matsuzaki = Iloinen ja pirteä koululaistyttö joka on aina ystävällinen toisille eikä tappele vanhempiensa kanssa hän on seikkailunhaluinen, mukava, ujo hahmo.
Shun Kazama = Outo, seikkailunhaluinen, tiedonjanoinen nusumuori poika joka haluaa aina tietää asioita esim. omasta isästäänsä, rohkea.
H
Sora Matsuzaki = Umin pikkusisko joka on ihastunut satamassa asuvaan Shuniin. Sora on iloinen, ystävällinen, auttavainen, rohkea.
Shirō Mizunuma = Viisas, päätöstentekijä, johtaja, oppilaskuntaa ja toimii päämiehenä joka ottaa vastuun kaikista kokouksista sun muista järjestelyistä.
Musiikki ja Efektit:
Elokuva on suorastaan kokonaan musikaallinen mikä on vain hyvä. Olen aina pitänyt Ghiblin sävellyksistä koska ne sopivat elokuvien kohtauksiin juuri eikä melkein. Ja tässä elokuvassa oli käytetty eri musiikki teemoja hyvin löytyi jazzia, swengiä, ja hiukan vanhempaa musiikkia. Mutta oli kyllä semmosta musiikkia että kyllä sitä ilolla kuunteli. Efektit olivat taas kerran upeita. Niin kuin mainitsin jo tosta animaation laadusta niin täytyy kyllä sanoa että meri näytti todella hyvältä kirkastumis efektin kanssa. Se loi aidon kuvan oikeasta merestä. Samoin sumuefekti oli todella hieno ja sitä oli osattu käyttää hyvin elokuvassa.
Kaiken Kaikkiaan:
Loppuen lopuksi Kukkulan tyttö ja sataman poika on koskettava ja intoa täynnä oleva elokuva joka jaksaa viihdyttää monipuolisella hahmokaartillaan ja maisemillaan. Juoneen leffa pääsee käsiksi aika hyvin ja loppussa katsoja jo tietääkin hyvin kaiken ja miksi sitä ja tätä tapahtui. Vaikka et pitäisi Japanilaisista animaatio leffoista ollenkaan niin suosittelen silti katsomaan tämän koska voin todeta että tämä leffa on näkemisen arvoinen tunsi Studio Ghiblin leffoja tai ei. Mutta ehdottomasti jos olet Studio Ghibli leffojen fani niin luvassa on taattua laatua ja varmasti hauskoja hetkiä tämän fantastisen ja loistavan elokuvan parissa. Nyt vain odottelemaan sitä DVD julkaisua joka ilmeisesti saapuu parin kuukauden päästä ei muuta kun julkaisupäivänä ostamaan omiin ghibli kokoelmiinne tämä leffa.
Hyvää:
- Kiinnostava juoni
- paljon hahmoja
- Animaatio näyttää upealta
- Musiikki on taianomaista
- Hahmojen kehittyminen
Huonoa:
- Ei mikään :)
Arvosana: 10 / 10
Tunnisteet:
2012,
anime,
anime-elokuva,
ensi-ilta,
Fantastinen,
Goro Miyazaki,
Hayao Miyazaki,
Henkilökuva,
juliste,
kokonaisuus,
Kokuriko Zaka Kara,
kukkula,
Läpimurto,
maaginen,
maisemat,
Mielipide,
onnistuminen
keskiviikko 26. syyskuuta 2012
Animen vähäinen tarjonta Suomessa.
Blogaaja täällä näin!
Tulinpa miettineeksi että mistä aiheesta voisi seuraavaksi puhua täällä blogissa. Niin heti tuli mieleen tämä aihe.
Varmasti moni muukin ihmettelee sitä tosi asiaa että animen aikakausi ainakin Suomen TV kanavilla näyttää olevan ohi! Miksi näin? Ehkä sen takia kun suurin osa porukasta ei ole kiinnostunut animesta jolloin katsojaluvut jäävät alhaisiksi mutta onko se sitten oikea tapa näyttää samaa animea uusintana kesällä EI!
Subtv:llä tai muulla kanava yhtiöllä on ihan varmasti varaa hankkia uusia animeita kerta FMA:n saivat suomen televisioon näkymään niin miten on silloin mahdollista että muita animeita ei ole tullut eikä varmaan ole tulossa.No tietysti sen takia koska kysyntää näille sarjoille ei ole riittävästi ja animepuoli Suomessa on muutenkin todella alhainen, jos esim mietitään että TV:stä tulee nykyään enemmän kilpailuvisoja kun animea.
Tämä on todella surullista että suurin osa kansasta ei ole kiinnostunut animesta. Mutta en sano ettei ongelma johtuisi ainoastaan siitä toinen ongelma on raha ja se toteutus kuinka homma hoidetaan ja mihin aikaan pistetään se anime näkymään jotta katsojaluvut pysyisivät nousussa.
Jos kanavilla olisi enemmän rahaa ja näille animeille olisi kysyntää en näe syytä miksi esim. D.Gray-Mania ei saataisi ruutuun tai Hunter X Hunter se vanhempi versio. Nämä tuskin kauheasti maksavat jos näitä ruvettaisiin näyttämään ruudussa.
Onneksi kuitenkin YLE näyttää vielä aika usein Studio Ghiblin lanseeramia elokuvia jotka sopivat katsomiseen kaiken ikäisille.
Mutta pyyhe on heitetty jo Subtv:n puolella ainakin ja samoin MTV3 ja nelonen alkaa kanssa lähestyä sitä samaa viivaa jo.
Sama homma toistuu anime boxien kanssa. Joko ei löydy muuta sarjaa kun School Rumble, Gungrave tai Ergon Proxy tai jotain narutoa mistä ei kuitenkaan julkaistu kaikkia bokseja suomessa koska ilmeisesti julkaisussa tuli jotain ongelmia joten ajattelivat että parempi lopettaa kokonaan kuin että julkaistaisiin kerran vuodessa 1 boksi.
No mitä asialle voisi sitten tehdä no aina voi yrittää lähettää adressia kanavanomistajille että haluaisi uutta animea tv:seen että ne Dragon Ball Z ja Pokemon ovat nähtyjä jo ja kaivattaisiin uutta inspiraatiota animen katseluun. Mutta sekään ei aina ole helppo tehtävä koska ihmisillä on eri mieltymykset jokaisesta asiasta joten jotkut saattavat olla kanssasi eri mieltä asioista kun taas toiset ajattelevat samoin kuin sinä.
Nykyään animebokseja voi onneksi löytää kirppareilta tai tavaratalo alennuksista ihan kelpuutettavaan hintaan mutta jos yritetään etsiä jotain Bleachiä tai One Pieceä no sanotaanko näin että lompakko kärsii tästä huvituksesta ja samoin hyllytila.
Toivottavasti saisimme kuitenkin jossain vaiheessa asiat muuttumaan ja Suomen televisioon tulisi myös animesarjoja jotka kiinnostaisivat meitä ihan niinkuin alussa Dragon Ball Z tai Pokemon. Unohdin mainita tärkeän sarjan ja se on Digimon jonka pois lähtö aiheutti kanavilla ongelmia kun kaikkia jaksoja ei ehditty dubata suomeksi niin sitten näytettiin japanin audion kanssa ja tekstitykset suomeksi mistä monikaan ihminen ei ilahtunut. Mutta muistakaa se hyvät ihmiset asioihin voi aina vaikuttaa vaikka tilanne näyttäisi kuinka pahalta.
Hyvää Päivän jatkoa!
T: Blogaaja
Tulinpa miettineeksi että mistä aiheesta voisi seuraavaksi puhua täällä blogissa. Niin heti tuli mieleen tämä aihe.
Varmasti moni muukin ihmettelee sitä tosi asiaa että animen aikakausi ainakin Suomen TV kanavilla näyttää olevan ohi! Miksi näin? Ehkä sen takia kun suurin osa porukasta ei ole kiinnostunut animesta jolloin katsojaluvut jäävät alhaisiksi mutta onko se sitten oikea tapa näyttää samaa animea uusintana kesällä EI!
Subtv:llä tai muulla kanava yhtiöllä on ihan varmasti varaa hankkia uusia animeita kerta FMA:n saivat suomen televisioon näkymään niin miten on silloin mahdollista että muita animeita ei ole tullut eikä varmaan ole tulossa.No tietysti sen takia koska kysyntää näille sarjoille ei ole riittävästi ja animepuoli Suomessa on muutenkin todella alhainen, jos esim mietitään että TV:stä tulee nykyään enemmän kilpailuvisoja kun animea.
Tämä on todella surullista että suurin osa kansasta ei ole kiinnostunut animesta. Mutta en sano ettei ongelma johtuisi ainoastaan siitä toinen ongelma on raha ja se toteutus kuinka homma hoidetaan ja mihin aikaan pistetään se anime näkymään jotta katsojaluvut pysyisivät nousussa.
Jos kanavilla olisi enemmän rahaa ja näille animeille olisi kysyntää en näe syytä miksi esim. D.Gray-Mania ei saataisi ruutuun tai Hunter X Hunter se vanhempi versio. Nämä tuskin kauheasti maksavat jos näitä ruvettaisiin näyttämään ruudussa.
Onneksi kuitenkin YLE näyttää vielä aika usein Studio Ghiblin lanseeramia elokuvia jotka sopivat katsomiseen kaiken ikäisille.
Mutta pyyhe on heitetty jo Subtv:n puolella ainakin ja samoin MTV3 ja nelonen alkaa kanssa lähestyä sitä samaa viivaa jo.
Sama homma toistuu anime boxien kanssa. Joko ei löydy muuta sarjaa kun School Rumble, Gungrave tai Ergon Proxy tai jotain narutoa mistä ei kuitenkaan julkaistu kaikkia bokseja suomessa koska ilmeisesti julkaisussa tuli jotain ongelmia joten ajattelivat että parempi lopettaa kokonaan kuin että julkaistaisiin kerran vuodessa 1 boksi.
No mitä asialle voisi sitten tehdä no aina voi yrittää lähettää adressia kanavanomistajille että haluaisi uutta animea tv:seen että ne Dragon Ball Z ja Pokemon ovat nähtyjä jo ja kaivattaisiin uutta inspiraatiota animen katseluun. Mutta sekään ei aina ole helppo tehtävä koska ihmisillä on eri mieltymykset jokaisesta asiasta joten jotkut saattavat olla kanssasi eri mieltä asioista kun taas toiset ajattelevat samoin kuin sinä.
Nykyään animebokseja voi onneksi löytää kirppareilta tai tavaratalo alennuksista ihan kelpuutettavaan hintaan mutta jos yritetään etsiä jotain Bleachiä tai One Pieceä no sanotaanko näin että lompakko kärsii tästä huvituksesta ja samoin hyllytila.
Toivottavasti saisimme kuitenkin jossain vaiheessa asiat muuttumaan ja Suomen televisioon tulisi myös animesarjoja jotka kiinnostaisivat meitä ihan niinkuin alussa Dragon Ball Z tai Pokemon. Unohdin mainita tärkeän sarjan ja se on Digimon jonka pois lähtö aiheutti kanavilla ongelmia kun kaikkia jaksoja ei ehditty dubata suomeksi niin sitten näytettiin japanin audion kanssa ja tekstitykset suomeksi mistä monikaan ihminen ei ilahtunut. Mutta muistakaa se hyvät ihmiset asioihin voi aina vaikuttaa vaikka tilanne näyttäisi kuinka pahalta.
Hyvää Päivän jatkoa!
T: Blogaaja
Tunnisteet:
adressi,
alennus,
anime,
anime-elokuva,
asiakkaat,
boksit,
informaatiota,
kanavanomistajat,
kiinnostus,
kysyntä,
Mielipide,
MtV3,
Nelonen,
SubTv,
TV. YLE
maanantai 24. syyskuuta 2012
Blogaaja Esittäytyy
Moi kaikki! koska en ole vielä kertonut itsestäni mitään ja animebloggaajana kuitenkin niin pitäisi jossain vaiheessa tehdä niin ajattelin tehdä tämmösen pienen haastattelun jossa vähän selviää asioita minusta itsetäni.
Kuka on Blogaaja?
Blogaaja on 18-vuotias poika joka asuu Hesassa ja kirjoittelee harrastepohjalla Animen Katselija nimistä blogia.
Kuinka kauan olet seurannut animea?
Animea tuli tosiaan aloitettua katsomaan vasta 15-vuotiaana mutta yhä tähän päivään saakka on tullut sarjoja katsottua.
Miksi rupesit tekemään tätä blogia?
Idea lähti yksinkertaisesti siitä että kun olen niin innostunut animeen ja tähän koko Japani hössötykseen ja tietysti myös muiden Animebloggaajien kautta heille se kiitos kuuluu kun saivat minutkin mukaansa tähän hommaan.
Tuleeko blogisi pysymään säännöllisenä?
Kyllä. Toisin kuten jotkut bloggaajat kirjoittelevat vain kerran kuussa tai vuodessa niin itse ajattelin kirjoitella tänne aina kun on jotain sanottavaa ja uutta matskua tulee koko ajan.
Mitä toivot saavuttavasi tällä blogilla?
Tietysti blogin joka tarjoaa lukioille sen mitä he juuri haluavat sinne ja heidän mielipiteensä blogin kehittymiselle on todella tärkeätä itselleni. Toivon myös että animebloggaus nousisi taas suosioon ja yhä useammat jotka tietävät animesta ja sen kulttuurista kertoisivat siitä muille.
Maksaako oman blogin pitäminen tai teko?
Se on 100% ilmaista. Sinun tarvitsee vain valita alusta blogillesi. Ja niitä on vaikka kuinka monta itse suosin tätä Bloggeria mutta WordPress on todella suosittu alusta ja monet bloggaajat käyttävät sitä.
Mitä animebloggaajilta vaaditaan?
Ideoita ja kekseliäisyyttä myös hyvät kirjoitustaidot on plussaa aina.
Lempiruokasi ja juomasi?
Hmm, nyt tuli vaikea kysymys sanotaan makaroonilaatikko ja kokis
Luetko mangaa?
Kyllähän tuota tulee luettua jonkin verran. Tällä hetkellä tosin keräilen yhtä mangaa ainoastaan innokkaasti ja se on Bakuman.
Hyvät syksyt Blogaajalle!
Samoin sinne :)
Kuka on Blogaaja?
Blogaaja on 18-vuotias poika joka asuu Hesassa ja kirjoittelee harrastepohjalla Animen Katselija nimistä blogia.
Kuinka kauan olet seurannut animea?
Animea tuli tosiaan aloitettua katsomaan vasta 15-vuotiaana mutta yhä tähän päivään saakka on tullut sarjoja katsottua.
Miksi rupesit tekemään tätä blogia?
Idea lähti yksinkertaisesti siitä että kun olen niin innostunut animeen ja tähän koko Japani hössötykseen ja tietysti myös muiden Animebloggaajien kautta heille se kiitos kuuluu kun saivat minutkin mukaansa tähän hommaan.
Tuleeko blogisi pysymään säännöllisenä?
Kyllä. Toisin kuten jotkut bloggaajat kirjoittelevat vain kerran kuussa tai vuodessa niin itse ajattelin kirjoitella tänne aina kun on jotain sanottavaa ja uutta matskua tulee koko ajan.
Mitä toivot saavuttavasi tällä blogilla?
Tietysti blogin joka tarjoaa lukioille sen mitä he juuri haluavat sinne ja heidän mielipiteensä blogin kehittymiselle on todella tärkeätä itselleni. Toivon myös että animebloggaus nousisi taas suosioon ja yhä useammat jotka tietävät animesta ja sen kulttuurista kertoisivat siitä muille.
Maksaako oman blogin pitäminen tai teko?
Se on 100% ilmaista. Sinun tarvitsee vain valita alusta blogillesi. Ja niitä on vaikka kuinka monta itse suosin tätä Bloggeria mutta WordPress on todella suosittu alusta ja monet bloggaajat käyttävät sitä.
Mitä animebloggaajilta vaaditaan?
Ideoita ja kekseliäisyyttä myös hyvät kirjoitustaidot on plussaa aina.
Lempiruokasi ja juomasi?
Hmm, nyt tuli vaikea kysymys sanotaan makaroonilaatikko ja kokis
Luetko mangaa?
Kyllähän tuota tulee luettua jonkin verran. Tällä hetkellä tosin keräilen yhtä mangaa ainoastaan innokkaasti ja se on Bakuman.
Hyvät syksyt Blogaajalle!
Samoin sinne :)
Syksyn Animet 2012
Moi kaikille! Blogaaja täällä taas.
Ajattelin pitää tän bloggauksen sitten aika säännöllisenä koska kukapa ei haluaisi lukea säännöllistä blogia verrattuna blogiin jonne tulee sisältöä vuosittain tai kuukausittain minä en.
Aihe josta tänään puhun selviää tuosta otsikosta. Eli kyseessä on tosiaan tän vuoden animesarjat jotka alkavat syksyllä 2012. Tarkoitus olisi listata tänne mielenkiintoista sarjaa joita aion katsella ja ehkä myös suositella muille ja käydä tarkemmin läpi mitä sitä on luvassa syksyllä.
BAKUMAN バクマン
Jos nyt ensimmäisenä kuitenkin mainitsisin tuon Bakumanin 3.kauden joka alkaa 6.10 japanissa johon on kyllä itsellään niin kova HYPE! että odotan innolla mitä kaikkea yllätyksiä tai erinlaisuuksia on keksitty tällä kertaa. Bakuman:han jatkuu siitä mihin 2. kausi loppui eli Mashiron ja Takagi saivat sarjan suositulla PCP:llä. Mangahan on tässä jo paljon pidemmällä ollut jonkin aikaan mutta en malta odottaa animen jatkokautta taattua laatua on tulossa ja hyvä onkin.
BTOOM!
Tästä sarjasta en tiedäkkään aivan niin paljon kun Bakumanista mutta ainakin kuvan perusteella luvassa on varmasti kelpo shonen sarja ja allekirjoittanut chekkaa varmasti tämän.
Mangahan tästäkin on tullut ei vaan oo ollut kauheasti aikaa nyt juuri kaan koulujen vuoksi katsella mitään animeita tai mangaa lukea. Mutta innolla odotan ja suosittelen tämän katsomista.
Btoom! alkaa 4.10
Chuunibyou Demo Koi ga Shitai! - Minulla on Chuunibyou mutta haluan rakastaa.
Tämä anime iski heti silmään kun näin että Kyoto Animation on asialla. Kyseinen animestudiohan on todella suositun Hyoka sarjan tekijä joka muuten loppui tässä edellis viikolla Japanissa. Tällä animella on mielenkiintoinen tarina ja se liittyy tyttöön jolla on 8 luokan chuunibyou niminen tauti ja samalla ilmeisesti ollaan tekemisissä suklaan kanssa. Ihan tarkkaa kuvausta en sarjasta voi antaa mutta mitä nyt trailerin katseleena voin sanoa että Kyoto Animation tekee sen taas ja täydellä voimalla.
Chuunibyou alkaa 4.10
Code:Breaker
Varmaan kaikkien odotetuin syksyn sarja on tällä kertaa Code; Breaker joka kertoo Sakura Sakarouji nimisestä tytöstä joka näkee ikkunasta kuinka ihmiset palavat tuhkaksi sinisen liekin syttyessä. Hän myös näkee pojan jolla ei ole palosta vaurioita ja seisoo tuhkaksi palavien ihmisten edessä. Seuraavana aamuna kun hän palaa takaisin samalle paikalle niin todisteita ei kyseisistä ihmisistä löydy ja jäljellä on vaan tuli. Kun sakura palaa luokka tiloihin hän näkee saman pojan jonka tapasi palon yhteydessä. Poika on päättänyt tulla vaihto-oppilaaksi sakuran kouluun.
Pian Sakura oppii tuntemaan poikaa paremmin ja kuulee että tämän nimi on Rei Ogami joka on kuudes Code: Breaker ja assasiini jolla on erikoinen kyky ja on salaisen organisaation jäsen joka palvelee valtiota.
Vaikka tarina kuulostaa ekaksi hiukan oudolta niin en usko että tämän sarjan kanssa on pilalle mentävää sillä animaatiosta näkee jo että se näyttää kauniilta ja siihen on panostettu.
Nyt mietittäväksi ainoastaan jää se että kun kyseinen sarja on vain 13 jaksoa pitkä niin tuleeko se riittämään koko sarjan näyttämiseen ja onko se liikaa vai ei. Pianhan tuo selviää kun Code: Breaker käynnistyy Japanin Tv:ssä 7.10
Eiköhän näistä sarjoista löydy jotain katsottavaa :DD
Toivottavasti?
T: Blogaaja
Ajattelin pitää tän bloggauksen sitten aika säännöllisenä koska kukapa ei haluaisi lukea säännöllistä blogia verrattuna blogiin jonne tulee sisältöä vuosittain tai kuukausittain minä en.
Aihe josta tänään puhun selviää tuosta otsikosta. Eli kyseessä on tosiaan tän vuoden animesarjat jotka alkavat syksyllä 2012. Tarkoitus olisi listata tänne mielenkiintoista sarjaa joita aion katsella ja ehkä myös suositella muille ja käydä tarkemmin läpi mitä sitä on luvassa syksyllä.
BAKUMAN バクマン
Jos nyt ensimmäisenä kuitenkin mainitsisin tuon Bakumanin 3.kauden joka alkaa 6.10 japanissa johon on kyllä itsellään niin kova HYPE! että odotan innolla mitä kaikkea yllätyksiä tai erinlaisuuksia on keksitty tällä kertaa. Bakuman:han jatkuu siitä mihin 2. kausi loppui eli Mashiron ja Takagi saivat sarjan suositulla PCP:llä. Mangahan on tässä jo paljon pidemmällä ollut jonkin aikaan mutta en malta odottaa animen jatkokautta taattua laatua on tulossa ja hyvä onkin.
![]() |
| Copyright: J.C Staff |
BTOOM!
Tästä sarjasta en tiedäkkään aivan niin paljon kun Bakumanista mutta ainakin kuvan perusteella luvassa on varmasti kelpo shonen sarja ja allekirjoittanut chekkaa varmasti tämän.
Mangahan tästäkin on tullut ei vaan oo ollut kauheasti aikaa nyt juuri kaan koulujen vuoksi katsella mitään animeita tai mangaa lukea. Mutta innolla odotan ja suosittelen tämän katsomista.
Btoom! alkaa 4.10
![]() |
| Copyright: Madhouse |
Tämä anime iski heti silmään kun näin että Kyoto Animation on asialla. Kyseinen animestudiohan on todella suositun Hyoka sarjan tekijä joka muuten loppui tässä edellis viikolla Japanissa. Tällä animella on mielenkiintoinen tarina ja se liittyy tyttöön jolla on 8 luokan chuunibyou niminen tauti ja samalla ilmeisesti ollaan tekemisissä suklaan kanssa. Ihan tarkkaa kuvausta en sarjasta voi antaa mutta mitä nyt trailerin katseleena voin sanoa että Kyoto Animation tekee sen taas ja täydellä voimalla.
Chuunibyou alkaa 4.10
![]() |
| Copyright: KyotoAni |
Code:Breaker
Varmaan kaikkien odotetuin syksyn sarja on tällä kertaa Code; Breaker joka kertoo Sakura Sakarouji nimisestä tytöstä joka näkee ikkunasta kuinka ihmiset palavat tuhkaksi sinisen liekin syttyessä. Hän myös näkee pojan jolla ei ole palosta vaurioita ja seisoo tuhkaksi palavien ihmisten edessä. Seuraavana aamuna kun hän palaa takaisin samalle paikalle niin todisteita ei kyseisistä ihmisistä löydy ja jäljellä on vaan tuli. Kun sakura palaa luokka tiloihin hän näkee saman pojan jonka tapasi palon yhteydessä. Poika on päättänyt tulla vaihto-oppilaaksi sakuran kouluun.
Pian Sakura oppii tuntemaan poikaa paremmin ja kuulee että tämän nimi on Rei Ogami joka on kuudes Code: Breaker ja assasiini jolla on erikoinen kyky ja on salaisen organisaation jäsen joka palvelee valtiota.
Vaikka tarina kuulostaa ekaksi hiukan oudolta niin en usko että tämän sarjan kanssa on pilalle mentävää sillä animaatiosta näkee jo että se näyttää kauniilta ja siihen on panostettu.
Nyt mietittäväksi ainoastaan jää se että kun kyseinen sarja on vain 13 jaksoa pitkä niin tuleeko se riittämään koko sarjan näyttämiseen ja onko se liikaa vai ei. Pianhan tuo selviää kun Code: Breaker käynnistyy Japanin Tv:ssä 7.10
Eiköhän näistä sarjoista löydy jotain katsottavaa :DD
Toivottavasti?
T: Blogaaja
![]() |
| Copyright: Kinema Citrus |
Tunnisteet:
2012,
Alkavat,
anime,
Btoom,
Code: Breaker,
Ennakko,
informaatiota,
juliste,
Mielipide,
Odotus,
onnistuminen,
sarjat,
Syksy
sunnuntai 23. syyskuuta 2012
Odottaminen
Joo morjens taas kaikille.
Tulipa tässä nyt mieleen että voisi puhua hiukan tuosta Studio Ghiblin uudesta elokuvasta "Kokuriko zaka Kara:sta" elikkä suomeksi tämä kyseinen leffahan on "kukkulan tyttö ja laiturin poika"
Olen tosiaan menossa katsomaan tämän kyseisen leffan Perjantaina 28.9 eli ensi-iltaan olen menossa.
Sinäänsä itselläni on kovat odotukset tästä elokuvasta sen takia koska leffa on saanut hyvät lipputulot Japanissa niin en usko että se tulee olemaan pettymys.
Tänne blogiin tulee sitten samana päivänä arvostelu kyseisestä leffasta joten kannattaa olla kuulolla ja seurailla.
Leffanhan on tosiaan ohjannut miyazakin poika Goro Miyazaki joka siis on tehnyt pari muutakin ghiblin leffaa. Ilmeisesti Miyazaki on ajatellut että poika pääsee näyttämään nyt taitonsa tämän elokuvan parissa. Mutta kyllä Hayao on ollut avustamassa Goroa leffan tekemisessä ja varmasti hänenkin kädenjälkeään näkyy leffassa.
Jottei tämä nyt ihan pelkästään kirjoittamiseksi mene niin pistetään hieno kansikuva tähän niin porukka tietää mistä leffasta höpisen :DD
© Studio Ghibli
Tulipa tässä nyt mieleen että voisi puhua hiukan tuosta Studio Ghiblin uudesta elokuvasta "Kokuriko zaka Kara:sta" elikkä suomeksi tämä kyseinen leffahan on "kukkulan tyttö ja laiturin poika"
Olen tosiaan menossa katsomaan tämän kyseisen leffan Perjantaina 28.9 eli ensi-iltaan olen menossa.
Sinäänsä itselläni on kovat odotukset tästä elokuvasta sen takia koska leffa on saanut hyvät lipputulot Japanissa niin en usko että se tulee olemaan pettymys.
Tänne blogiin tulee sitten samana päivänä arvostelu kyseisestä leffasta joten kannattaa olla kuulolla ja seurailla.
Leffanhan on tosiaan ohjannut miyazakin poika Goro Miyazaki joka siis on tehnyt pari muutakin ghiblin leffaa. Ilmeisesti Miyazaki on ajatellut että poika pääsee näyttämään nyt taitonsa tämän elokuvan parissa. Mutta kyllä Hayao on ollut avustamassa Goroa leffan tekemisessä ja varmasti hänenkin kädenjälkeään näkyy leffassa.
Jottei tämä nyt ihan pelkästään kirjoittamiseksi mene niin pistetään hieno kansikuva tähän niin porukka tietää mistä leffasta höpisen :DD
© Studio Ghibli
![]() |
| The girl who met his loved one |
lauantai 22. syyskuuta 2012
Kiinnostus oman blogin aloittamiseen
Joo Morjens vaan kaikille.
Kun nyt kuitenkin olen pidemmän päälle katsellut animea ja on ollut kiinnostusta tehdä oma animenblogi jonne tulisi kaiken laista mielenkiintoista juttua kuhan saan eka hiukan lomaa koulusta niin eiköhän sitten voi paremmin keskittyä tähän bloggaukseen ja blogin kirjoittamiseen.
Aion kertoa blogissani monia muita asioita kuten arvostella omia animeita joista pidän tai kertoa anime maailman uutisista myös unboxing jostain anime tai manga aiheisista kirjoista on luvassa.
Mutta kerrotaan tässä aluksi että olen katsellut animea jo 15-vuotiaasta saakka sen varrella on tullut kyllä huomattua miten paljon anime on muuttunut siitä ajasta mitä se oli 15 vuotta sitten esim. Nykyään anime yhtiöillä ei mene kauhean hyvin koska budjettia pitäisi pitää kasassa ja sitä enemmän mitä rahaa menee animointiin ja sen tekemiseen on tietysti oltava loppua myöten paras lopputulos kun siihen tiettyyn animeen menee niin paljon kerta rahaa.
Aion kertoa blogissani monia muita asioita kuten arvostella omia animeita joista pidän tai kertoa anime maailman uutisista myös unboxing jostain anime tai manga aiheisista kirjoista on luvassa.
Mutta kerrotaan tässä aluksi että olen katsellut animea jo 15-vuotiaasta saakka sen varrella on tullut kyllä huomattua miten paljon anime on muuttunut siitä ajasta mitä se oli 15 vuotta sitten esim. Nykyään anime yhtiöillä ei mene kauhean hyvin koska budjettia pitäisi pitää kasassa ja sitä enemmän mitä rahaa menee animointiin ja sen tekemiseen on tietysti oltava loppua myöten paras lopputulos kun siihen tiettyyn animeen menee niin paljon kerta rahaa.
Hyvää syksyä!
T: Blogaaja
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)















