Tämän päivän aiheeni tulee keskittymään siihen pitäisikö animen olla mielummin digitaalisena vai kaupassa myytävinä koteloina.
Omasta mielestäni olisi ehkä hyvä jos saataisiin joku paikka mistä voisi ostaa digitaalisena animejulkaisuja vaikkapa uusia animeita myöskin eikä vain niitä vanhoja esim. Narutoa, Bleachiä, One Pieceä vaan uudempia animeita jotka ovat vasta alkaneet Japanin Tv:ssä pyörimään. Tämä myös tarkoittaisi sitä että se olisi maalimanlaajuinen sivusto jolloin ei olisi mitään ongelmia sivuston käytön suhteen vaikka ei asuisikaan USA:ssa.
Mutta totta puhuen tulevaisuudessa kaikki tulee menemään digitaaliseksi halusi sitä tai ei. Koska on niin paljon ihmisiä jotka jo ostavat isoja määriä animea nettikaupoista yms. paikoista.
Käydäänpä kuitenkin läpi ekaksi hyviä puolia molemmista alueista.
Ensinnäkin jos ostat animea digitaalisena niin silloin voit olla varmaa että saat heti haluamasi animen ja varmasti näiltä tarjoajilta jotka kyseisen animen ovat pistäneet digitaaliseen myyntiin on päivitysjärjestelmä joka päivittää aina kun uusi jakso on saatavilla ja valmiina katsottavaksi. Tietysti näistä joutuisi maksamaan esim 5€ yksi jakso mutta kuvanlaatu olisi ainakin parempi kuin DVD:llä olevan version. Ja tässä on myös se toinenkin hyvä puoli että samaa jaksoa voidaan katsoa monilla eri laitteilla kuten iPhone, iPad, iPod, ja jakso voidaan convertoida juuri oikeaan muotoon jolloin se varmasti toimii näissä mainitsemissani laitteissa. Mutta tämäkin on mielipide asia jokaisella ihmisellä on varmasti oma näkökulma tähän asiaan.
Seuraavaksi katsastellaan tätä toista puolta eli DVD koteloita ja miksi juuri näitä pitäisi olla tulevaisuudessa eikä digitaalisena. Kyllähän aina itsekkin haluaisi varmasti saada kannen omistamiin DVD elokuviin eikä vain että ne lojuisivat koneella. Kannessa on kuitenkin välillä taidetta sun muita yksityiskohtaisia asioita joita ei digi-versio voi tarjota. Mutta tässäkin kannattaa ottaa huomioon se että jossain vaiheessa hyllytila loppuu kesken ja voi olla ongelmallista löytää kaikille omistamilleen DVD elokuville sopivaa paikkaa. Paljonko tämmöiset kannet tulisivat maksamaan ja tulisiko siitä päänvaivaa valmistaa näitä tulevaisuudessakin en usko. Tietysti lama on se päärinmäisin asia joka vaikuttaa näihin asioihin ja sen vaikutus näkyy myös anime kulttuurissa. Mutta tällä hetkellä tilanne on ainakin vielä hallinnassa kuluttajien kannalta jolloin meidän ei ainakaan vielä pariin vuoteen tarvitse huolehtia tämmöisestä. Tosin on kuitenkin muistutettava että kun muutos tapahtuu niin silloin se myös tapahtuu ja vanhaan ei ole paluuta enää koskaan.
T: Blogaaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti