Tuntuuko sinusta siltä joskus kun katsot animea ja sen jälkeen kun kerroit muille mitä katsoit ja kuulet huudahduksia ja luet kommentteja sivustoilta kuten: NaruTards, FairyTailTards, Bleachtards ja OnePiecetards. Jos tämä sana lopussa on tuttu niin moni varmaan tietää että sana on lyhenne "retards" sanasta joka meinaa älykääpiötä.
Tänään ajattelin puhua yksinkertaisesti siitä miten nämä kommentit vaikuttavat animeyhteisöön ja faneihin. Sillä nämä eivät varmaan kenestäkään tunnu mukavilta.
Miksi sitten ihmiset kutsuvat kanssa harrastajia näillä sanoilla??
Näkökulma
No oma näkökulmani tähän asiaan on seuraava:
Ihmiset jotka puolustavat näitä sarjoja usein eivät juuri näe niissä virheitä tai että sarjassa olisi juuri mitään vikaa ei ainakaan mitään sellaista mikä vaikuttaisi katselunautintoon.
Toisinaan ihmiset erottavat nämä henkilöt vain näiden tiettyjen sarjojen tykkääjiksi jotka eivät lue muita manga tai katsele animesarjoja.
Lyhyesti ilmaisuja he fanittavat vain yhtäsarjaa ja joidenkin mielestä näillä ihmisillä ei ole oikeutta kuulua animeyhteisöön koska he eivät ymmärtäisi muiden sarjojen päälle muutenkaan yhtikäs mitään.
Väärät ilmaisut ja ajatukset
Minusta tämä on väärin! koska jokaisella kuuluu olla oma mielipide tähän asiaan. Se että jotkut ihmiset katsovat vain esimerkiksi One Pieceä tai Fairy Tailia niin on heidän asiansa eikä se periaatteessa kuulu muille.
Mutta se että näitä faneja nimitellään ja haukutaan voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa koko anime tai mangaharrastuksen lopettamisen.
Koska varmasti nämä fanit saattavat masentua siitä ja ihmetellä minkä takia he eivät nyt kuulu samaan porukkaan kuin muut harrastajat. Onko tälle loppuen lopuksi mitään keinoa jolla nimittely saataisiin loppumaan??
Uudet horisontit avartaa
Kyllä vain on. Ensimmäisenä keinona on olla välittämättä näistä toisinajattelijoista. Mutta se ei aina välttämättä ole niin helppoa kuin luulisi.
Toinen keino jota suosittelen lämpimästi hetkellisen mietinnän jälkeen on tehdä harrastuksesta monipuolisempaa ja lisätä katselu-ja lukuhetkiä.Miksi sitten välttämättä aloittaisit katsomaan jotain sarjaa josta et tiedä yhtikäs mitään?
Nimenomaan sen takia jotta saisit kokemusta ja hyödyllistä tietoa. Ja kenties tulisit toisiin ajatuksiin että harrastuksella saattaisi olla sinulle myös muuta tarjottavaa kuin se yksi ainut sarja jota olet katsonut koko elämäsi ajan.
Ja mikä parasta saattaisit löytää taianomaisia hetkiä tai asioita joita et huomannut ennen koska keskityit vain siihen samaan ja yhteen sarjaan koko ajan.
Tarina fanittamisesta
Kerron teille nyt oman tarinani mangan ja anime parissa.
Alkuun kun aloitin harrastuksen en lukenut muuta mangaa kuin Dragon Ballia koska jotenkin vain sillä hetkellä kaikki tuntui fanittavan sarjaa. En halunnut erottua joukosta joten luin samaa sarjaa mitä muut lukivat.
Myöhemmin ylä-asteella kaverini oli lukemassa One Pieceä en ollut koskaan aiemmin kuullut sarjasta mutta kun huomasin että kaverini luki sitä joka välitunnilla aina kiinnostukseni heräsi sarjaa kohtaan.
Myöhemmin kun näin että sarjan päähenkilöllä on supervoimia niin olihan se pakko mennä kauppaan ja lukaista eka pokkari.Näin ollen olin siirtynyt Dragon Ball mangasta One Pieceen.
Ja myöhemmin vasta tapasin mangan jota en olisi löytänyt jos en olisi avartanut mieltäni.
Nykyään luen montaa sarjaa ja animea tulee myös katsottua enemmän. Ja sama kaveri joka näytti One Piecen lukee nykyään 6 eri sarjaa ja eikä One Piece kuulu niihin enää.
Yhteenveto
Päätän tämän postauksen sillä että muistakaa kaikki ihmiset että monipuolisuus on vain hyvästä.
Ja mikään anime tai manga sarja ei ole täydellinen mutta jokainen sarja on omanlaisensa ja uudenlainen kokemuksensa.
Joten kokeilkaa ihmeessä eri sarjoja tai genrejä sillä jokaisessa genressä on jotain mitä toisesta genressä ei ole.
Hauskaa päivänjatkoa!
T: Blogaaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti