Tämän päivän aihe koskee tällä kertaa Light-Novellien vastakohtia jotka tunnetaan nimellä Visual Novel. Mitä nämä ovat? Mistä nämä ovat tulleet? Onko nämä suosittuja ihmisten keskuudessa?
PC + pelit + animehahmot = Visual Novel
Visual Novels tai lyhyemmin sanottuna "VN" on tietokoneille tehtyjä japanilaisia interaktiivisia pelejä joissa pääpainona on pelin tarina ja hahmot joita kyseisissä peleissä esiintyy. Toisin sanoen ajatelkaa kun lukisitte kirjaa tietokoneelta käsin mutta se olisi vain parempi kokemus ja interaktiivisempi.
Yleensä grafiikka ei ole näissä peleissä kauhean hyvää koska näiden tarkoitus on antaa käyttäjille joitain vastauksia animehahmosta tai tarinasta jota esimerkiksi ei ole selitetty hyvin animessa tai kyseisen sarjan manga-sovituksessa.
Yleensä grafiikka ei ole näissä peleissä kauhean hyvää koska näiden tarkoitus on antaa käyttäjille joitain vastauksia animehahmosta tai tarinasta jota esimerkiksi ei ole selitetty hyvin animessa tai kyseisen sarjan manga-sovituksessa.
Monta eri tietä ja Valinnat
Visual Novelleiden yksi erikoispiirteistä on polut tai toisin sanoen "tiet" nämä ovat eräänlaisia osia joihin pelin tarinakaari on jaettu. Nämä osiot yleensä kertovat yhdestä hahmosta ja yksi osio voi olla kokonaan sen yhden hahmon oma tarina jolloin osiossa ei esiinny muita hahmoja ollenkaan.
Yleensä yhdessä osiossa voidaan tehdä erinlaisia valintoja jotka vaikuttavat myöhemmin pelinkulkuun joko yhdessä osiossa tai koko pelin juonessa. Pelissä myös esitetään pelaajalle kysymyksiä jotka voivat olla monivalinta tai ristisanatehtäviä.
Tyypillistä myös peleille on että niissä on yleensä enemmän loppuja kuin se ainut 1 oikea. Toisin sanoen kun pelaaja on suorittanut ensimmäisen osion voi hän siirtyä takaisin päävalikkoon ja aloittaa uuden osion. Tämä mahdollistaa rikkaamman pelikokemuksen ja pelattavuuden.
Yleensä yhdessä osiossa voidaan tehdä erinlaisia valintoja jotka vaikuttavat myöhemmin pelinkulkuun joko yhdessä osiossa tai koko pelin juonessa. Pelissä myös esitetään pelaajalle kysymyksiä jotka voivat olla monivalinta tai ristisanatehtäviä.
Tyypillistä myös peleille on että niissä on yleensä enemmän loppuja kuin se ainut 1 oikea. Toisin sanoen kun pelaaja on suorittanut ensimmäisen osion voi hän siirtyä takaisin päävalikkoon ja aloittaa uuden osion. Tämä mahdollistaa rikkaamman pelikokemuksen ja pelattavuuden.
Ei ilman musiikkia eikä kohtauksia
Vaikka Visual Novelleissa on joskus todella paljon tekstiä ja kaikkea ei varmana edes jaksa lukea niin onneksi peleissä on kuitenkin aina musiikit valmiina jotka antavat hiukan energiaa lukea sen pitkän ja rasittavan tekstikappaleen. Musiikki on aina melkein todella laadukasta näissä peleissä ja ne yleensä sopivat hyvin pakettiin pelin kanssa.
Vaikka Visual Novellit eivät ole mitään elokuvia niin pelaajia ei ole unohdettu kohtausksien kanssa kummiskaan. Hienot 3D kohtaukset hyvällä animaatiolla on yksi näyttävimmistä puolista Visual Novelleissa. Eivätkä kohtaukset kuitenkaan ole aivan liian pitkiä että ne veisivät pelaajalta sen oman pelinautintonsa pois vaan päinvastoin yleensä nämä on sijoitettu sopiviin kohtauksiin.
Myös yleensä näissä on alussa alkutunnari joka toivottaa pelaajan jo tervetulleeksi fiktiiviseen maailmaan. Ja eipä ne biisitkään ole mitään polkkaa vaan kunnon biisejä haha :DD
Vaikka Visual Novellit ovat kovahuuto Japanissa niin ei se silti ole saanut kauhean vahvaa asemaa täällä Lännessä tai Jenkkilässä juuri ollenkaan. Onneksi kuitenkin erilaiset käännösporukat yrittävät koko ajan laajentaa näitä pelejä kaikki alle. Heille ei siis makseta käännöksistä mitään mutta he kääntävät näitä pelejä silti meidän kaikkien vuoksi. Joten iso kiitos kaikille niille ihmisille jotka pistivät tämän käännösfandomin liikkeelle.
Tällä hetkellä Visual Novelleja myydään ainoastaan niiden kotimaassaan eli Japanissa ja ehkä hiukan myös Jenkkilässä. Tarkoitan sitä että jotkut kaupat saattavat olla kiinnostuneet näistä peleistä ja ottaneet omiin tuotevalikoimiinsa ne.
Valitettavasti täällä Lännessä ei pelejä juuri ollenkaan kauheasti tunneta tämän takia niitä ei juuri myydä myöskään missään. Tämä on sääli sillä jos niitä myytäisiin täällä niin se voisi myös kasvattaa hiukan japanilaisen populaarikulttuurin harrastemääriä.
Onneksi kuitenkin nykyään joitain pelejä myydään digitaalisena jolloin niiden ostaminen ei ole kovin hankalaa mutta siinä piilee sitten taas se oma riskinsä. Uskaltaako ostaa jostain firmalta jota ei tunne juuri ollenkaan mutta myy kyseisiä pelejä on sitten jokaisen oma päätös.
Haluan lopuksi vielä esittää oman kantani miksi nämä ovat niin suosittuja nykyään:
Tässä oli tämän kertainen postaukseni tähän aiheeseen liittyen jos Visual Novelleiden historia kiinnostaa hiukan enemmän niin pistän linkin Wikipedian erinomaiseen artikkeliin.
Pistän tähän lopuksi vielä pari videota Uminekon Visual Novel pelistä joka antaa hyvän kuvan siitä mitä Visual Novellit on ja mihin ne pystyvät.
Uminekon valikot ja käyttöliittymä (Esittelee hyvin pelimekaanikan ja valikot)
Vaikka Visual Novellit eivät ole mitään elokuvia niin pelaajia ei ole unohdettu kohtausksien kanssa kummiskaan. Hienot 3D kohtaukset hyvällä animaatiolla on yksi näyttävimmistä puolista Visual Novelleissa. Eivätkä kohtaukset kuitenkaan ole aivan liian pitkiä että ne veisivät pelaajalta sen oman pelinautintonsa pois vaan päinvastoin yleensä nämä on sijoitettu sopiviin kohtauksiin.
Myös yleensä näissä on alussa alkutunnari joka toivottaa pelaajan jo tervetulleeksi fiktiiviseen maailmaan. Ja eipä ne biisitkään ole mitään polkkaa vaan kunnon biisejä haha :DD
Kaikille jotain
Kiitos erilaisten yritysten. Japanissa nykyään löytyy vaikka minkälaisia Visual Novelleja joiden genrenä voi toimia esimerkiksi kauhu, toiminta, slice of life, mecha ja detective. Myös monia muita eri lajityyppejä. Tämän takia jokaisella on mahdollisuus valita se oma genrensä josta tykkää ja näin ollen kaikille varmasti löytyy joku peli tai se oma lajityyppinsä josta pitää.
Saatavuus ja Käännökset
Vaikka Visual Novellit ovat kovahuuto Japanissa niin ei se silti ole saanut kauhean vahvaa asemaa täällä Lännessä tai Jenkkilässä juuri ollenkaan. Onneksi kuitenkin erilaiset käännösporukat yrittävät koko ajan laajentaa näitä pelejä kaikki alle. Heille ei siis makseta käännöksistä mitään mutta he kääntävät näitä pelejä silti meidän kaikkien vuoksi. Joten iso kiitos kaikille niille ihmisille jotka pistivät tämän käännösfandomin liikkeelle.
Tällä hetkellä Visual Novelleja myydään ainoastaan niiden kotimaassaan eli Japanissa ja ehkä hiukan myös Jenkkilässä. Tarkoitan sitä että jotkut kaupat saattavat olla kiinnostuneet näistä peleistä ja ottaneet omiin tuotevalikoimiinsa ne.
Valitettavasti täällä Lännessä ei pelejä juuri ollenkaan kauheasti tunneta tämän takia niitä ei juuri myydä myöskään missään. Tämä on sääli sillä jos niitä myytäisiin täällä niin se voisi myös kasvattaa hiukan japanilaisen populaarikulttuurin harrastemääriä.
Onneksi kuitenkin nykyään joitain pelejä myydään digitaalisena jolloin niiden ostaminen ei ole kovin hankalaa mutta siinä piilee sitten taas se oma riskinsä. Uskaltaako ostaa jostain firmalta jota ei tunne juuri ollenkaan mutta myy kyseisiä pelejä on sitten jokaisen oma päätös.
Haluan lopuksi vielä esittää oman kantani miksi nämä ovat niin suosittuja nykyään:
Näkökulma
Koska Visual Novellit sisältävät alkuperäisen tarinansa ovat ne nousseet suosituiksi ihmisten keskuudessa. Sillä manga ja anime versioissa voi filler tarinoita olla jonkin verran ja lisäksi sensurointia. yleensä niissä muokataan hiukan siitä juonesta myöskin uudenlaisempi. Näin ollen sarjan fanit saavat paljon tärkeää tietoa sarjaan ja sen tapahtumiin liittyen mitä mangassa tai animessa voisi saada. Myös tietenkin se kanssa koska pelit ovat interaktiivisia näin ollen pelaajat voivat vaikuttaa asioihin mitä taas mangassa ja animessa ei voi tehdä.
Tässä oli tämän kertainen postaukseni tähän aiheeseen liittyen jos Visual Novelleiden historia kiinnostaa hiukan enemmän niin pistän linkin Wikipedian erinomaiseen artikkeliin.
Pistän tähän lopuksi vielä pari videota Uminekon Visual Novel pelistä joka antaa hyvän kuvan siitä mitä Visual Novellit on ja mihin ne pystyvät.
Uminekon Visual Novel OP (Näyttää kuinka hyvä animaatio ja musiikit peleissä on)
Uminekon valikot ja käyttöliittymä (Esittelee hyvin pelimekaanikan ja valikot)
Asiallinen artikkeli! Todellakin! Suosittelen Analogue: A Hate Story VN:nää, steamista vaan nappaamaan :P
VastaaPoistaNo kiitoksia vain :P
PoistaItsekkin voin suositella ehdottomasti Uminekon VN:ää. Musiikit on loistava animaatio ei niinkään mutta tärkeintä on se juoni ja content jota kyseinen peli pitää sisällään.
Kuhan tästä saisi koneen kuntoon ja ylikuumentumisongelman korjattua niin ja jostain syystä tuo Steam ei juuri nyt toimi itsellään. Onkos siellä Steamissä isokin VN kokoelma saatavilla?
Mutta Uminekon VN on ainakin herättänyt kiinnostusta eniten ja se on luultavasti paras sovitus sen hirveän Tv-animen jälkeen. Toisena sanoisin että manga pääsee aika lähellle VN:ää mutta VN on kuulema vielä parempi.