Huh huh sain juuri omat koulutehtävät tehtyä. Mutta päätin silti vielä kirjoittaa aiheen tästä asiasta koska kyseessähän on animessa esiintyvät fillerit. Mitä fillerit oikeastaan ovat? Aluksi haluan sanoa että fillerit eivät liity mitenkään animen juoneen ja ne ovat jaksoja jotka ovat vain väsätty animekatsojien kiusaksi jottei vaan anime saisi manga-sovitusta kiinni ja saisi tietää samoista juoneen liittyvistä asioista niin kuin mangassa. Yleensä fillerit ovat myös jaksoja joita yritetään tunkea joka ikiseen animeen nykyään vaikea sanoa tähän miksi näin on?...
Ehkä se johtuu vain siitä että halutaan että alkuperäinen manga-sovitus myisi paremmin kuin anime. Ja myöskin sen takia animaattorit ajattelevat että nämä filleri jaksot tulevat olemaan hyviä ja niitä katsotaan ilolla koska niihin voidaan periaattessa pistää mitä vain katsojan pään pyörälle saamiseksi. Mutta yleensä nämä ovat tosiaan jaksoja jotka eivät liity siihen juoneen mihinkään vaan voivat olla esim. teema jaksoja esim Bleachissä olevien zampakuto miekkojen arc jossa ei seurata enää tarinan juonta vain aloitetaan periaatteessa kertomaan uutta sivutarinaa juonen vierelle.
Ei fillereissä muuten mitään huonoa olisi mutta se on välillä suorastaan tosi raivostuttavaa kun on hyvä kohta menossa tietyssä animessa. Ja tuleekin ilmoitus että filler jaksoja tullaan näkemään puoli vuotta ennen kuin päästään taas varsinaisen canonin pariin ja saadaan tietää lisää hahmoista ja kuinka se tarinat nyt jatkui esimerkiksi One Piecessä tai Narutossa.
Fillereissä on myös se toinenkin huono puoli joka koskee animaation laatua johon ei olla panostettu kyllä juuri ollenkaan niinkuin juonessa kertovissa jaksoissa. Esim tiettyjen hahmojen animointia tai liikkeitä saatetaan muuttaa joissakin filleri jaksoissa kokonaan ennen kuin palataan takaisin juonea kuljettaviin jaksoihin.
No mutta onko fillereissä sitten juuri mitään hyviä piirteitä joita animeissa pitäisi olla. Maybe se vähän riippuu fillerin laadusta ja sitä mitä se käsittelee jos se käsittelee jonkun hahmon flashback tarinaa niin silloin se voi olla myöskin todella mielenkiintoinen mutta jos se ei käsittele mitään flashbackkejä tai ainakin jotain seikkailullista puolta niin silloin voi katsojakin todeta että ehkä olisi parempi skipata nämä filleri jaksot ja siirtyä takaisin juonen pariin sillä ei kukaan jaksa katsoa 600 jaksoa fillereitä elleivät ne ole hyvin tehty ja niihin animaation laatuun on panostettu ja ne kertovat jostakin mielenkiintoisesta asiasta joka olisi juonen kannalta myös hyödyksi tarinalle.
Näitä filler jaksojakin kuitenkin on erilaisia ja ne eivät päde kaikkiin animeihin. Vaan vain niihin animehin jossa animen teko hetkellä ei olla paljon katsojaa mietitty ja on vain rahan perässä heitetty pari filler jaksoa menemään jolloin katsojan mielipiteet on heitetty syrjään ja sarjan uskotaan tuottavan hyvin mutta näinhän asian laita ei todellakaan ole!
Viimeiseksi haluan kertoa omat mielipiteeni fillereistä. Itse tosiaan tuli tehtyä parin animen kanssa sillä lailla että kaikki fillerit tuli katsottua vaikka olisi kuinka tehnyt siirtyä siinä juonessa eteenpäin. Esimerkkeinä sanon tässä ainakin Dragon Ball Z:n jossa fillerimäärä on suorastaan kaamea. Samoin Bleach, Naruto ja Katekyo Hitman Reborn saavat maininnan näistä. Mutta jos edes yksi hyvä sarja pitäisi sanoa joista fillerit kannattaisi katsoa niin se olisi Detective Conan. Koska sarjassa tulee joka jaksossa uusia henkilöitä mukaan. Ja tämän sarjan kannalta fillerit voi olla hyödyllisiä ihan vain juonenkin takia tai jos vain haluaa muuten vain tutustua näihin uusiin hahmoihin paremmin fillereiden avulla.
Tähänkään asiaan ei kukaan voi kuitenkaan puuttua toisten mielipiteisiin. Joten jos tykkäät fillereistä niin totta kai voit katsoa kaikki jaksot mutta jos olet taas ihminen jolla on huonoja kokemuksia fillereiden kanssa niin silloin en suosittele fillereitä katsomaan. Sanon vain sen että kaikelle kuitenkin pitää antaa mahdollisuus. Joten suosittelen toki katsomaan pari filler jaksoa ja päättämään vasta sen jälkeen mitä haluat tehdä jatkaa juonen kulkua vai katsoa lisää fillereitä. Halusimme tai emme fillerit tulevat aina pysymään animessa se on sipuli!
Hyvää Päivän jatkoa
T: Blogaaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti