keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Monipuolisuus on aina parempi

Tervehdys taas kaikille lukijoille!

Tänään puhun monipuolisuudesta ja siitä miten tärkeää katsojan on osata erottaa huono ja hyvä anime toisistaansa. Ja myöskin siitä kuinka tärkeää on osata valita animensa oman mielenkiinnon mukaan ja siitä minkä tyypin genreistä pitää.


Nykyään anime sarjoja on niin paljon että voi laskuissa jo mennä sekaisin että oliko niitä se 100 vai yli 10 000. No sitä voimme vain arvella koska koko ajan tuotetaan uusia anime sarjoja ja elokuvia. No millä keinolla sitten voisi erottaa roska-animen niistä mahtavammista ja mielenkiintoisimmista animeista. Esimerkiksi keksiä itselleen oma tapa miten valita mitä animea haluaa katsoa seuraavaksi ja onko se anime jonka valitsee katselemisen arvoinen.

Voin jo aluksi todeta tähän että pelkästään näitä 3 isoa sarjaa One Piece, Naruto, Bleach  ei kannata pelkästään seurata. Koska silloin katsojalle ei tarjota välttämättä kauhean monipuolisia valintoja vaan pelkkää shounen animea jota alkaa olla jo vähän liikaa anime skenessä liikkeellä. Kannattaa aina tutustua johonkin uuden lajin genreen sillä se ainakin tulee parantamaan animekatselijoiden kokemuksia ja vahvistamaan niitä vanhoja kokemuksia jo entisestään. Kuka tietää ehkä voit alkaa pitämään tästä uudesta genrestä ja katsomaan myös sen genren sarjoja tiiviimmin.

Seuraavaksi ajattelin kertoa mitä eri tapoja on valita näistä sarjoista juuri ne parhaat eikä sitä roska-animea. 

Ihan ensiksi yksi tapa on kuva. Mitä tällä tarkoitan netissä kun julkaistaan tämmöinen informaatio lehti joka kertoo esimerkiksi tällä kaudella alkavat sarjat. Niin yleensä aina näissä on animesta jokin kuva valmiina ja sen kuvan periaatteella voi jo miettiä että tuo voisi olla mielenkiintoinen anime jos kuva miellyttää silmää ja siinä on hiukan taidetta. 


Toinen vaihtoehto jonka monet animeharrastajat tekevät on valita animensa suosikki animestudion mukaan. Eli jos olet ollut tyytyväinen vaikka Production IG:n animoituihin sarjoihin niin silloin kannattaa valita tämän studion sarjoja jolloin studion fanit tietävät ainakin että tämän studion kanssa sen sarjan valinta ei välttämättä mene pieleen kun on niin monia hyviä sarjoja osannut ennenkin tehdä. Mutta jos et ole tietoinen mistään animestudiosta niin silloin kannattaa valita vain jokin studio ja katsomaan vaikka se sarja ja sen jälkeen sitten päättää olisiko tällä kyseisellä studiolla muita animeita jotka olisivat yhtä hyviä kuin edelliset studion tekemät sarjat.


 Myös suurin osa ihmisistä valitsee omat animensa piirrustustyylin ja animaation avulla. Joka voi olla ehkä hiukan hankalaa jollei silmä ole tottunut tämmöiseen taiteeseen ja siihen että osaa erottaa hyvän ja huonon piirrostyylin tai animaation.


 Viimeiseksi vaihtoehdoksi on sitten arvostelut. Eli jos olet päättänyt viimein minkä sarjan haluaisit katsoa Onneksi Olkoon! edessä on vielä yksi keino jolla voit olla varma valinnastasi. Nykyään on jo todella paljon sivustoja joissa animeista käyttäjät tekevät arvostelun koko animen katsomisen perusteella mutta on myös jakso by jakso meininkiä jolloin käydään jaksoittain lävitse mikä tässä jaksossa oli parasta ja mikä ei niin kauheasti uponnut katsojaan. Arvostelut ovat hieno päätös valita animensa koska saat miljoonien ihmisten antamat mielipiteet oliko kyseinen anime hyvä ja suosittelenko tätä nyt muillekkin. Jos kaikki arvostelut näyttävät plussaa niin silloin se anime on todennäköisesti hyvä. Tai jos siitä animesta taas esim. puhutaan paljon internetissä niin silloin se on jo varmaa että tämä on se uusi hitti anime jonka voisin katsella.


Yhteenveto:


Valitse omat sarjasi joidenkin näiden vinkkien avulla tai jos pidät jostain tietynlaisesta genrestä niin valintasi suorastaan helpottuu kuin että pähkäilet minkä sarjan katsoisin seuraavaksi. Kun noudatat näitä kultaisen keskitien ohjeita niin katseluelämys on suorastaan taattu. Unohdin mainita vielä tähän lopuksi että näitä samoja valintoja voidaan käyttää myös mangan valinnassa joten niitä tosiaan kannattaa käyttää!

Muistakaa siis valita anime sarjanne ja manganne oikein.

T: Blogaaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti