sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Temit tutuiksi: Japanilainen Populaarikulttuuri

Heipä hei kaikki lukijat! Kesä on alkanut ja blogi on ollut pienellä kesätauolla. Aiheita ei ole tullut juuri vähään aikaan mieleen, mutta nyt keksin viimein aiheen josta voisin puhua hiukan enemmän.
Tämän päivän aihe käsittelee termiä nimeltään: Japanilainen Populaarikulttuuri.


Asiat jotka yhdistävät harrastuksen


Monilla harrastajilla on nykyään käytössään eri termejä, joita harrastajat käyttävät omasta harrastuksestaan. Sana populaarikulttuuri voidaan muotoilla asioiksi mitä ihmiset tykkäävät tehdä nykyään esim. Musiikin kuuntelu, leffojen katselu ja taiteen ilmaisu. Populaarikulttuuri siis yhdistää nämä ja monet muut kulttuurin asiat. Kun siis puhutaan populaarikulttuurista, sillä vedotaan yleensä musiikkiin, elokuviin ja taiteeseen, joista suuri määrä ihmisistä tykkää.


Japanilaista ainoastaan


Kun puhutaan sanasta "Japanilainen Populaarikulttuuri" tai lyhyesti J-populaarikulttuuri. Puhutaan asioista, jotka liittyvät japaniin yleisesti ottaen kaikki asiat missä mainitaan sana Japani. Aivan kuten tavallinen populaarikulttuuri niin Japanilainen Populaarikulttuuri sisältää suurimmalta osin samat asiat tällä kertaa, puhutaan vaan japaniin sisällyttävistä asioista mitä on (anime, manga, JRPG, Dorama, J-Rock, J-Pop ja vaikka meido-kahvilat.

Toisinaan, japanilaista populaarikulttuuria on vaikea määrittää, koska se tosiaan tarkoittaa ihan kaikkea. Näin ollen, hahmotus saattaa olla hiukan hankalaa mikä taas johtaa siihen epäilyyn, että kuuluvatkohan nämä asiat tähän termiin ollenkaan vai luulenko vaan niin.


Helpompi tapa ilmaisuun


Nykyään, monet harrastajat eivät käytä tätä termiä enää, koska he eivät välttämättä pidä ihan jokaisesta asiasta Japanissa. Mikä johtaa termien "Anime" ja "Manga" käyttöön, Jolla rajoitetaan tätä termin käyttöä ja annetaan tarkempi kuvaus mikä itseään kiinnostaa eniten siinä kulttuurissa. Näin asioissa ei mennä sekaisin, vaan saadaan parempi selvyys asioihin.


Oma mielipide


Itse tykkään käyttää tätä termiä, koska jos haluan mainita esim. bloggaamisen Japanista tai niistä kuuluvista asioista, voin suoraan sanoa Japanilainen Populaarikulttuuri jolloin ihmiset tietävät että tarkoitan kaikkia asioita Japanissa. Jos taas haluan puhua pelkästään Mangasta tai Animesta käytän jompaa kumpaa termiä, joko manga tai sitten anime. 

Tällä menetelmällä sekavaisuutta ei synny ja kaikki tietävät, että puhun vain mangasta tai animeista enkä esim. cosplaysta tai kahviloista :DD

Toivon, että tämä postaus sai ihmiset tietoisuuteen siitä mitä tämä termi tarkoittaa oikeasti. Tosi asia on kuitenkin se, että japanilaista populaarikulttuuria on vaikea määrittää ja sen kertominen tai selittäminen voi olla todella hankalaa jopa harrastajalle itse.

Hyvää kesää kaikille ja nauttikaa hyvistä ilmoista!

T: Blogaaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti