keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Anime tai mangaharrastuksen aloittaminen - Mitä siihen oikeastaan vaaditaan?

Moikkelis kaikki blogin lukijat ja muut ohikulkijat!

Olen jo kauan miettinyt sitä asiaa, että miten ihmiset oikein ajautuvat tämän harrastuksen pariin ja minkä sarjojen kautta he oikein innostuvat harrastuksesta vielä enemmän. Lisäksi, monet uudet harrastajat ovat yrittäneet löytää oikean polun, mutta eivät pysty välttämättä siihen itse. Tämän blogipostauksen aikana tulen kertomaan vinkkejä kuinka päästä alkuun mangan tai animeiden kanssa ja miten selviytyä tulevaisuudessa niistä myös. Joten aloitetaampa!


Joko molemmat tai siten yksi valinta on sinun

Vaikka monet harrastajat ovat valinneet animen ja mangan eli molemmat itselleen niin tähän asiaan kukaan muu ei voi vaikuttaa kuin sinä itse. Suosittelen ensiksi kokeilemaan tietysti molempia ja ottamaan huomioon molempien hyvät ja huonot puolet.

Jotkut valitsevat Animen, koska eivät kestä istua hiljaa lukiessaan sarjaa tai yksinkertaisesti ei pysty eläytymään hahmoihin tai koko sarjaan ellei se ole liikkuvaa kuvaan tehty. Toiset ovat taas sitä mieltä ettei Animen katsomisessa ole mitään järkeä, koska fillereitä on aivan älyttömästi ja tarina voi olla muutenkin pilattu ellei se ole aivan lähdemateriaalista peräisin.

Myös, animen valitsijat haluavat saada musiikin ja sen tunnelman myös mukaan ja yleensä heitä kiinnostavat kuinka hahmo pystyy vaikuttamaan heihin jollain tavalla. Joitain harrastajia taas saattaa kiehtoa sekin kuinka oma suosikki ääninäyttelijä pärjää animessa tai haluaa muuten vain kuulla tämän ääntä.

Meitä harrastajia on montaa eri sorttia ja joka ikinen suhtautuu eri tavalla näihin asioihin. Yleensä harrastajat tekevät kuitenkin kompromissin ja saattavat hyvinkin valita molemmat ja sopia itse, että lukevat eka mangan sarjasta ja jos sarjasta tehdään anime niin sitten erikseen katsotaan se, tämä on erittäin hyvä ajattelutapa. On myös ihmisiä joita kiinnostavat eroavaisuudet eli mitä oon muutettu manga-sovituksesta anime-sovitukseen he yleensä kurkistavat molepiin sovituksiin yhtä innostuneina.

Toinen askel ja oma harrastus mukaan

No, mitä tehdä sen jälkeen kun on viimein tehnyt valinnan kumpaan kelkkaan hyppää Animen pariin vai mangan tai kenties jopa molempien. Seuraavana tuleekin ottaa toinen askel, jolla kutsun tätä menetelmääni. Toisen askeleen tarkoituksena on selvittää mistä animeista tai mangoista kyseinen henkilö on kiinnostunut.

Moni varmaan tietää kuinka paljon animea ja mangaa tehdään. Tarkkaa määrää on vaikea sanoa, koska uusia sarjoja valmstuu koko ajan ja vanhat sarjat kulutetaan loppuun eli toisin sanoen ne kuihtuvat ja ne lopetetaan.Moni harrastaja onkin hypännyt "Mainstream" animen pariin ensimmäisenä. 

Mainstream anime on animea joka on suunnattu suurelle kohdeyleisölle ja melkein kaikille se tarkoittaa myös todella suosittuja animeita tai mangoja ylipäätänsä kutsutaan termillä mainstream. Monet harrastajat ovat varmasti kohdanneet alkuajoiltaan Naruton, Bleachin ja One Piecen, mutta jotkut saattavat tuntea vielä vanhempia animeita jotka ovat muistettuja ja legendoja jopa tähän päivään saakka. Näitä ovat esim. Pokemon, Digimon, Hopeanuoli ja Neon Genesis Evangelion.

Eli itse suosittelen myös aluksi mainstream tavaraa, koska näin harrastaja saa tiedon ja varmuuden siitä minkälaisia animeita on ja kuinka ne erottuvat muista animeista. Ennen kaikkea, harrastaja pystyy vertailemaan mainstreamin ja hieman erikoisen animen väleillä ja löytää jopa uutta luettavaa tai katsottavaa.

Yksi asia, mikä kannattaa pitää mielessä on se ettei omaa nykyistä harrastustaan kannata unohtaa. Se voi olla avuksi nimittäin oikean animen tai mangan löytämisessä tai auttaa muutenkin vahvistuttamaan harrastajaa itse oman ja anime ja mangaharrastuksen parissa.

Näin ollen jos esim. harrastat koripalloa niin ehdottomasti kannattaa vilkuilla Slam Dunk tai Kuroko no Basket nimisten sarjojen perään. Jos taas koripallo ei tunnu oikealta jutulta ja jalkapallo kiinnostaa enemmän kannattaa hypätä nurmikentälle ja ottaa katsottavakseen Area no Kishin ja Ginga e Kickoffin. Molemmat loistavia jalkapallo sarjoja. Area no Kishi on enemmän nuorille suunnattu, kun taas Ginga e Kickoff on hieman pienimmille, mutta molempia voi katsoa oli sitten kuinka vanha tahansa.

Eli kultaisena sääntönä on: valitse anime tai manga genre asioista joista tykkäät tai sitten oman harrastuksen mukaan. Tietysti, on myös mahdollista aina lähteä vieraille vesille valintojen kanssa ja katsoa mitä tulee vastaan. Itse nimitttäin tein näin ja se auttoi kyllä, kun luettavaa ei ollut tai halusi pois mainstream-mangan kourista.


Ei ne elokuvat pahitteeksi ole myöskään


Joidenkin mielestä paras mahdollinen tapa valita oma anime tai mangansa on elokuvien ja omien tykkäyksien johdosta. Yhdyn myös tähän mielipiteeseen, koska se todellakin antaa kokemusta ja rikastuttaa harrastusta. Eli tykkäsit sitten komedia ja kauhu elokuvista niin voit valita animen tai mangan sen perusteella mitä genrejä suosit elokuvien ystävänä. Valintatapoja on monta niin kuin valitsijoitakin.


Nämä vinkit matkassa ja tulevaisuus on taattu


Näiden ohjeitteni avulla uusikin harrastaja tulee pärjäämään pitkälle ja eikä varmasti synny enää kauheasti ellei sitten ollenkaan sekavuuksia siitä mitä katsoisi seuraavana.

Lopulta haluan kiittää erästä vanhaa koulukaveriani, joka osoitti todella sen että oli kuinka tylsää tahansa tai vaikka ei millään löytyisi sarjaa jota katsoa niin ikinä ei kannata luovuttaa. Aina löytyy vaihtoehtoja mistä valita ja uusien genrejen kokeilu ei ole ollenkaan huono tapa jatkaa vaikka mainstream sarjoista.

Lopuksi haluan kiittää kaikkia blogin seuraajia ja lukijoita. Iso kiitos teille kaikille ilman teidän rohkaisua ja mielipiteitänne en olisi koskaan luultavasti keksinyt tätä aihetta joten siitä kiitos kuuluu nimenomaan teille. 

Hauskaa loppukesää ja käykäämme kaikki kohti uusia haasteita

T: Blogaaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti