maanantai 26. elokuuta 2013

Japanin uusi ja vanhasukupolvi


Heipä hei kaikille ohilkulkioille! Blogin päivittämisestä on taas pyörähtänyt aikaa pikkuisen, joten päivityksen paikka olisi siis ihan ajankohtainen. Tänään puhun uudesta ja vanhasta sukupolvesta Japaniin liittyen. Lähinnä tarkastelussa on japanin nuoret ja vanhukset.

Perinteitä kunnioittaen ja kohteliaisuudet

No, aloitetaan ensiksi siitä, että jokainen varmasti tietää mitkä eroavaisuudet ovat vanhassa ja uudessa sukupolvessa. Ensiksi, vanhassa sukupolvessa, vanhukset opetettiin elämään hyvänolon suhteissa. Meinaen sitä, että heille kerrottiin mitkä asiat ovat tärkeitä muistaa ja mitä saa tehdä ja mitä ei missään nimessä saa tehdä. Näistä yksi oli perinteiden kunnioittaminen. Ilman perinteiden ylläpitämistä ja niiden tuntemusta vanhukset näyttivät huonoa esimerkkiä nuorelle polvelle.

Teeseremonia oli hyvin tärkeä perinne vanhuksille, koska he pääsivät tutustumaan japanilaiseen tee kulttuuriin samaan aikaan, joka vahvisti vanhuksien tietämystä asioista ja kulttuurin tuntemus kasvoi aivan uuteen suuntaan. Tämän vuoksi, vanhukset usein tietävätkin enemmän kuin nuoret. Toisaalta, joskus myös vanhukset joutuvat kysymään nuorilta neuvoa, mutta yleensä asia menee juuri toisinpäin.

Kohteliaisuuksien muistaminen vanhuksille on vähän kuin kultainen sääntö mitä ei saa unohtaa. Näiden ylläpitäminen vaatii paljon ajattelunsietokykyä ja ymmärrystä. Japanissa on aina ollut ensisijalla vanhuksien ja ylempiarvoisten henkilöiden kunnioittaminen.

Vanhukset ovat kokeneet samat asiat kuin nuoret, mutta he ovat prosessoineet tiedon paljon aikaisemmin. Mikä johtaa taas siihen, että monet vanhukset eivät pelkää puhua ikävistäkin asioista. Pitää kuitenkin muistaa se ettei kaikki vanhukset ole tottuneet käyttämään kohteliaita sanoja. Jokaisen kohteliaisuus riippuu hiukan kotioloista ja siitä miten heille puhuttiin nuorempana. Tästä pääsemmekin nuorempaan sukupolveen.


 Japanin nuoret ja perinteiden laiminlyöminen

Nuorien asema on hyvinkin samankaltainen, koska nuorten käyttäytyminen periytyy vanhalta sukupolvelta uudelle vanhuksien mukaan. Eli asiassa tullaan taas samoihin vaikutusalueisiin: asuminen ja puhetapojen omaksuminen. Tietysti, elämäntapahtumat saattavat viedä monen nuoren ajattelun aivan toiselle tasolle. Kaikki nuoret eivät kuitenkaan kuulu tähän porukkaan, joten minusta olisi oikein sanoa, että nuoret kuuluisi jakaa kahteen eri ryhmään: Viisaat ja ei niin viisaat.

Nämä viisaat nuoret osoittavat kunnioituksensa vanhuksille ja kenties jopa muistavat vanhan sukupolven perinteitä mukauttaen niitä uuteen sukupolveen. Lisäksi, näillä nuorilla on yleensä hyvä ajattelutapa, jolla hyvien käytöstapojen ja tiettyjen kohteliaisuuksien muistaminen tilanteessa kuin tilanteessa on helppo omaksua. Hyvien arvosanojen tavoitteleminen ja kova opiskelu tuottaa tulosta, joka mahdollistaa nuorten työllisyyden ja rahan ansaitsemisen. Tämä kaikki johtaa lopulta paremman tien kulkemiseen ja kaidalta tieltä poispysymiseen.

Entäpä ei niin viisaat, heidän ajattelunsa ja tapansa ovat kaukana hyvin viisaista nuorista. Elämään saattaa kuulua runsas alkoholin kulutus. Kohteliaisuudet ja perinteet unohdetaan jorpakkoon ja vanhuksille puhutaan miten sattuu. Kotiinoloajat eivät merkitse mitään ja vanhemmille ei tarvitse ilmoittaa mitään kuhan vain on hauskaa ja biletetään 24/7. Näillä nuorilla taas voi olla koulussa ongelmia tai sitten muuten vain opiskelu ei innosta ollenkaan ja muiden opiskelu yritetään saada hankalammaksi. Jengit ovat myös yleisiä ja niihin kuuluminen taas kertoo minkälainen maine näillä nuorilla on. Jengiin pääseminen on yleensä jonkun tempun tekeminen ja näin ansaitaan paikka jengissä.

Pelko ja tuleva

Onko siis syytä huoleen? On. Jos nämä ongelmanuoret eivät muuta käyttäytymistään niin siitä saa kärsiä seuraava tuleva sukupolvi ja koko Japanin väestö. Pyyhettä ei kuitenkaan vielä ole heitetty kehään, koska asioihin voi aina vaikuttaa. Siispä, näille nuorille pitäisi löytää oikea johtajankaltainen henkilö, joka näyttäisi ja selittäisi ettei kaidalla tiellä ole mitään hyvää ja elämä voisi sujua paljon helpommin ja vaivattomasti, jos ilkeydet jätettäisiin ja jokainen miettisi hiukan tulevaa väestöä ja heidän asumisolojaansa.

Japani on selvinnyt monista asioista, joten uskon,  että nuorten kunnioittaminen vanhuksia kohtaan tulee muuttumaan, mutta se muutos tapahtuu hitaasti ja sitten kuin sen aika viimein koittaa.

Muistakaa aina kunnioittaa ihmisiä niin nekin kunnioittavat teitä.

Toivotan oikein mukavaa ja aurinkoista päivää kaikille

T: Blogaaja 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti